Billy Bob Thornton er tilbage i rollen som den misfornøjede julemand, men der er ikke meget julestemning at hente i Bad Santa 2.

Hvis du har set den første Bad Santa, så var du sikkert ret begejstret over Billy Bob Thornton i rollen som den ret så pressede Willie Soke, da han gav den som muligvis verdens sureste julemand tilbage i 2003. Nu er han er tilbage igen, men denne gang er det desværre ikke helt så vellykket.

Den skarpe hovedregner kan lynhurtigt konkludere, at der er gået tretten år, siden vi sidst så noget til Willie Soke og hans eskapader med Bernie Mac. Det er jo et pænt stykke tid, men hvis man bruger tretten år på at udvikle et nyt manus, så har man helt sikkert et hit i kassen, når man har færdiggjort film nummer to. Problemet er bare, at der selvfølgelig ikke er blevet brugt noget i nærheden af den tid på at udvikle konceptet til Bad Santa 2. Desværre har man endda valgt at hive to andre manuskriptforfattere med på projektet, der erstatter Glenn Ficarra og John Requa, som ellers gjorde et udmærket stykke arbejde med den første. Opfølgeren virker kort sagt ikke gennemarbejdet og mest af alt virker det hele en anelse unødvendigt. Kunne den oprindelige film ikke bare have fået lov til at stå som en kultklassiker indenfor julefilm, som TV3 kunne sende i forlængelse af Alene Hjemme år efter år? Nej, sådan skulle det ikke gå, for hvis en film tjener mere end det dobbelte af, hvad den har kostet at lave, så er det næsten stensikkert, at en to’er på et eller andet tidspunkt lander i biograferne. Og det her var altså ingen undtagelse.

Ho ho ho, Billy Bob er go’!

Det kommer nok ikke som en overraskelse, at Willie Soke ikke er blevet mindre sur og klam, som årene er gået, og han drikker mindst lige så tæt, som i de gode gamle dage (for tretten år siden vel at mærke). Denne gang må publikum undvære den gode Bernie Mac og i stedet leve med, at Marcus (Tony Cox) er blevet opgraderet til Willies sidekick. Et noget umage par der (med ret god kemi mellem de to skuespillere) beslutter sig for at røve en velgørenhedsorgansitation juleaften. Med i planerne er Willies mor Sunny, der spilles af Kathy Bates, og som du nok havde gættet, så falder æblet ikke langt fra stammen. Sunny er mindst lige så korrupt som sønnike, og så skal hun åbenbart også forestille at være en del af forklaringen på Willies pessimisme.Det ville naturligvis være en synd at sige noget dårligt om Kathy Bates, så det vil jeg ikke gøre (ikke fordi det overhovedet er muligt).

Til gengæld har Christina Hendricks har fået rollen som den storbarmede sexafhængige kvinde, der ikke så overraskende har et par skeletter i skabet. Karakteren kunne simpelthen ikke være en større komediefilmskliché. Hun er set så mange gange, at selv Seth MacFarlane forsøger at gå uden om hende, når han skal have sin grove teddybjørn til at lave rav i sagerne, og det føles ganske enkelt dovent. Kunne man i det mindste ikke have prøvet med et eller andet nyt?

Heller ikke den skønne krøllede knægt (Brett Kelly), som du sikkert husker fra den første film, kan man sige noget skidt om. Han er faktisk den eneste varme i filmen, der gør, at man får en lille smule sympati og medhold i det, den prøver på. Stort set alt hvad han leverer af replikker, er lige i skabet, og det er mig en gåde, hvorfor han ikke har formået at score roller i nogle større amerikanske komediefilm. Han leverer desuden et stykke englesang, der på én gang er så skamfuldt smukt og fuldstændigt latterligt, at lige netop den scene bliver til essencen af en sjov julefilm. Det varer desværre ikke længe, og i resten af tiden kan man ellers bare få lov til at sidde og vente på, at der et par replikker, der rammer plet. Det er de små ting, man må se efter, fordi filmens historie er så lige til, at det næsten bliver kedeligt. Billy Bob hiver den dog lidt op med ualmindeligt meget karisma, og på den måde bliver filmen et strålende eksempel på, hvor meget den rigtige skuespiller kan betyde for det endelige resultat. Havde man erstattet Thornton med enhver anden skuespiller, havde det højst sandsynligt været noget nær en katastrofe.

Det er ikke så mærkeligt, at man i det mindste forsøgte sig med en opfølger. Det pessimistiske julepræmis, er der helt sikkert mange, som vil synes er en fornøjelse i en måned, hvor det hele godt kan blive lidt for meget riflet julestel og lys på D’Angleterre. Men man skulle måske have brugt lidt mere tid på at skrue en historie sammen, der giver lidt mere underholdning, lidt mere humor og ikke bare er politisk ukorrekt for at være det.

Og nå ja, hvis man er til det, så er Billy Bob Thornton stadigvæk ret lækker…

Bad Santa 2 har premiere i de danske biografer den 1. december 2016.

Se traileren til Bad Santa 2 nedenfor: