Anmeldelse: Bordertown

Anmeldelse: Bordertown
1.0Samlet Score
Læser Bedømmelse 5 Stemmer

Fox har lavet en animationsserie om en dysfunktionel familie i en lille by i USA. Som familiens overhoved har vi en grov og højtråbende mand, fremstillet som lettere mentalt retarderet. Derudover præsenteres vi for resten af familien bestående af et par unger og en kone, som man ikke kan lade være med at holde af og som ofte har rollen som den eneste fornuftige karakter. Lyder det som noget, du har set før? Ja, det gør det. Men nej, det er ikke The Simpsons. Og nej, det er heller ikke Family Guy, selvom vi alligevel kommer skræmmende tæt på sidstnævnte.

Seth MacFarlane er tilbage – sådan da…

Skaberen Mark Hentemann, som står bag den nye serie Bordertown om to vidt forskellige familier i den fiktive by Mexifornia startede sin karriere i stablen hos Family Guy skaberen Seth MacFarlane, hvor han fungerede som producer. Efter at have set første afsnit af serien, er det sikkert og vist at Hentemanns karriere som showrunner ikke kommer til at vare ved, da vi tvivler stærkt på, at denne serie samles op af FOX til efteråret.

Anmeldelse: 'Logan Lucky' er humoristisk bankrøveri med plads til overraskelsker

Alle MacFarlane fans må utvivlsomt vride sig i stolen ved at se denne serie, som i et så overdrevet format kopierer Family Guy i så høj grad, at der ikke er tale om andet end en aldeles uoriginal serie, som er så flad, at den på intet tidspunkt vil kunne give nogle af sine karakterer mulighed for at udvikle sig eller fortælle en historie, som seeren vil fordybe sig i. Man kan sige meget om Family Guy, men der bliver trods alt lagt tid i at udvikle et stærkt manuskript med en god underliggende historie i (næsten) hvert afsnit.

Man finder ikke en dråbe af originalitet, og man savner næsten at se The Cleveland Show, som i det mindste var i familie med MacFarlanes andre tv-serier, og man kunne derfor forstå og acceptere lighederne. Det eneste, vi mangler i Bordertown, er et talende dyr eller en baby med en tidsmaskine.

Bordertow02

Politisk interessant

I en tid hvor amerikanerne snart skal til at stemme om, hvorvidt der skal bygges en mur ved grænsen til Mexico eller ej, så sætter serien nogle interessante politiske emner under debat. Sympatien og det meste af hovedsynspunktet er lagt hos seriens illegale indvandrere, og emnet fungerer som en strålende mulighed for at sparke til debatten og opfattelsen af problemstillingerne. Men når Fox ikke engang har gidet at pakke det ind i noget nyt papir, så kommer det til at virke dovent og mildest talt åndssvagt. Det er som om, vi kun er en prutte-joke væk fra at være tilbage på Rhode Island hos familien Griffin.

Se Bernie Sanders' fantastiske kampagnevideo

Trænger man til nogle vanvittige karakterer med meget lidt på hjerte, og intertekstuelle referencer til aktuel populærkultur, så vil man nemt komme til at holde af Bordertown. Har man til gengæld set alt, hvad der findes af amerikansk producerede animationsserier, så har man også set denne, og så er der altså ikke meget at komme efter.

Man glæder sig som seer over at kunne nikke genkendende til adskillige jokes og referencer, som peger ud i samfundet på en kommenterende, provokerende og debatskabende måde, og man bliver i høj grad belønnet for en bred viden om Breaking Bad, Duck Dynasti og Honey BooBoo, men når det er set før, så er det svært at blive imponeret. Serien har sine sjove øjeblikke, og du vil utvivlsomt grine et par gange – specielt når der kommenteres på publikums bevidsthed om kvaliteten af indholdet.

Men er det så sjovt nok til at bære en hel serie? Nej, bestemt ikke. Vores bedste gæt er, at serien ikke fornyes med en sæson to.

Anmeldelse: 'Bill Nye Saves the World' – Episode 1