Ny dramaserie på HBO om amerikanske NAVY Seal Team SIX-soldater er spændende, men med fare for at blive en anelse for melodramatisk.

Når Harvey Weinstein og Weinstein Television sætter sit navn på noget, så er det sjældent, at kvaliteten halter. Den succesfulde producer har et helt utroligt øje for kvalitetet, når det kommer til film og tv, og det er derfor en slags kvalitet i sig selv, at Weinstein står i spidsen for den nye serie SIX med Walton Goggins i hovedrollen som SEAL Teamets leder Richard ‘Rip’ Taggart. SIX er et autentisk portræt af, hvad det vil sige, at være soldat i det amerikanske SEAL Team, og serien har absolut alle intentioner om at lave en autentisk skildring af det særlige broderskab, der opstår mellem mændene i teamet.

Serien tager sit udgangspunkt i Afghanistan, hvor Taggart (Walter Goggins) tager en måske ikke helt klog beslutning. En beslutning der senere skal vise sig at få store konsekvenser. To år efter hændelsen i Afghanistan er Taggart taget til fange af Boko Haram, og det er nu op til hans team at få ham hjem til USA igen. Teamet, der nu ledes af Joe Graves (Barry Sloane), Alex Caulder (Kyle Scmid) og Ricky “Buddha” Ortiz (Juan Pablo Raba), må grave deres uenigheder og forskelle ned for at finde Taggart og fuldføre missionen.

Anmeldelse: 'Skønheden og udyret' eller 'Udyrets nye klæder'?

Saving Private Ryan møder Desperate Housewives

De første ti minutter af den historiske spændingsserie byder på imponerende krigsscener, som de fleste actionglade tv-seere vil finde særdeles tilfredsstillende. Der lægges op til et seriøst og godt indblik i livet som udsendt soldat. Langsomt viser det sig dog, at der bestemt er tænkt andre målgrupper ind i udviklingen af seriens historie. Bag facaden lurer der nemlig et koncept, der lugter lidt af Saving Private Ryan møder Desperate Housewives. Det er nemlig de hjemmegående amerikanske fruer, der, på trods af masser af action ude i marken, ser ud til at skulle skabe den mest betydningsfulde form for drama. Én kan ikke blive gravid, én er sur over, at manden ikke vælger en anden karriere og ikke bruger nok tid med børnene. Den slags drama.

Det giver selvfølgelig seriens lidt mere følsomme publikum en grund til at følge med, men det vil være en klar ulempe, hvis historien primært kommer til at tage udgangspunkt i soldaternes hjemmeliv. Det må i de kommende afsnit vise sig, om stilen holder, eller om vi langsomt synker ned i noget soap-lignende underholdning, man bestemt ikke havde behøvet at tage til Afrika for at indspille.

Anmeldelse: 'Café Society' er præcis, hvad den burde være

Walton Goggins er perfekt i rollen

Med Walton Goggins i spidsen for det ultimative mandeteam, byder serien på en række enormt talentfulde skuespillere. Hvis du allerede har set en masse Tarantino-film eller måske den enormt morsomme Vice Principals på HBO Nordic, så ved du også, at Walton er en ekstremt dygtig skuespiller. Det er derfor også en fornøjelse at se ham i en rolle, der ikke er helt så karikeret, som noget af det, han ellers har spillet med i. Han er faktisk ret exceptionel i en dramatisk rolle, hvor han skal spille den jagede og nedbrudte mand med en mørk fortid. Hans karakter er i den grad grunden til, at man har ønsker om at vende tilbage for at se seriens kommende afsnit. Der ligger et element af smerte i hans portrættering af karakteren, som indikerer, at vi har en god baggrundshistorie i vente.

Hvis serien kan formå at holde dynamikken mellem hjemmelivet og teamet kørende på en måde, så det førnævnte ikke overtager, så har SIX en chance for at blive en absolut favorit for fans af genren. De første to episoder er instrueret af den Oscar-nominerede Lesli Linka Glatter, der også har arbejdet på Homeland og Ray Donovan. Serien er desuden skabt af William Broyles (Cast Away, Apollo 13) og veteranen David Broyles.

Anmeldelse: Den hundredetårige som stak af fra regningen

SIX er produceret af til den amerikanske tv-kanal HISTORY, men kan ses herhjemme på HBO Nordic, når serien har premiere den 19. januar 2017.

Se traileren til ‘Six’ nedenfor: