Makkerparret Ron Clements og John Musker skaber en Disney-film, der måske ligner de andre, men helt sikkert ikke er det.

Der er uden tvivl sket meget med Disney, siden den allerførste Disney-film kom ud i 1930’erne. Der skal mere til for at imponere et publikum i dag. Filmen Vaiana virker ved traileren som en idé, der er tænkt før. Vi har set Hawaii-temaet i Lilo og Stitch, Pirates of the Caribbean har givet os masser af kampe til søs, og den stærke kvindelige hovedrolle har vi bl.a. mødt i Brave. Alligevel overgår den nye Disney-film Vaiana alle forventninger. Der er et hav af åndeløst smukke naturbilleder, der er en charme over filmens Ice Age-humor, og den formår at komme med nytænkende og innovative udfordringer til vores helte – for har vi måske set en hær af kokosnød-pirater før? Nej, det tror jeg ikke. Derudover er dialogen hjerteskærende, humoristisk OG gennemtænkt. Der bliver fyret stærke punch-lines af, og der er skabt en perfekt kemi mellem vores to hovedkarakterer.

Et brud på Disney-konceptet

I starten af filmen bliver vi introduceret for de sædvanlige Disney-spilleregler – hvem er de onde, og hvem er de gode? Og den gode er som altid vores hovedkarakter, den unge teenage-pige Vaiana, der hele sit liv på paradisøen Motunui har længtes efter havet og det skønne ukendte. Hele hendes barndom har bedstemoren fortalt hende historier om formskifteren Maui, der stjal moder-øen Te Fitis hjerte, og dermed kastede en forbandelse over havet og øerne omkring dem. Det er derfor ingen overraskelse, at Vaianas far, høvdingen af øen, meget hellere vil have, at Vaiana bare overtager hans rolle og holder sig inden for revlerne.
Alligevel drager Vaiana afsted. Hun skal finde Maui og bringe ham tilbage til Te Fiti, hvor de skal aflevere hjertet.

Vi forestiller os nu Maui som en ondskabsfuld, magtfuld fyr. Fjenden og det onde i filmen. Men Maui er alt andet end det. Og her bryder filmen med den idé, vi har om Disneys sort-hvide billede på godt og ondt.
Maui viser sig at være en fjollet, varm fyr, der tilmed bliver Vaianas partner på rejsen gennem det ukendte hav. En makker, der helt til det sidste får os til at grine hjerteligt med.
I stedet møder Vaiana og hendes nye kompagnon andre modstandere på deres vej. En grotesk hær af kokosnødder, en syngende og selvglad snegl, der vælter sig i guld, og den mørke forbandelse, der er på vej. Der er mere end bare én fjende i Disney’s Vaiana, og dette brud på Disney-opskriften gør filmen særlig unik.

Et andet brud på Disney-traditionen er den åbenlyse mangel på det romantiske element. Hele vejen igennem filmen er det temaer som familien, venskab og identitet, som er i fokus, men vores heltinde møder aldrig sin kærlighed. Det føles dog meget logisk i filmen, da Vaiana i stedet finder sin identitet, uden at den bliver forbundet med en partner.

En altafgørende location

Til trods for et stærkt plot, elskelige helte og masser af gode grin, er der ingen tvivl om, at et altafgørende grundlag for filmens styrke er de virkelighedsnære billeder af det frygtindgydende OG smukke hav, paradisøerne og himlen. Og det er ikke uden grund, at billederne ligner virkeligheden, for de er faktisk inspireret af de polynesiske øer, en ø-gruppe i den centrale og sydlige del af Stillehavet. Og det er ikke kun øernes skønne ydre, der er blevet brugt i filmen. Den er nemlig også baseret på oldgamle myter og fortællinger.

Havet spiller en meget vigtig rolle i filmen. Faktisk har den sin egen karakter. Havet bliver besjælet dvs. gjort levende og er det, man i et klassisk eventyr ville kalde hjælperen. Vaiana bliver i filmen udvalgt af havet til at tage på sin mission. Ville historien have foregået et andet sted, ville handlingen ikke være fuldstændig, og derfor er location i filmen altafgørende for filmens præmis.

En Disney-film, der går uden for ‘revlerne’

Til trods for et par genbrug fra tidligere Disney-værker og den forventede Disney-slutning, skiller Vaiana sig ud fra mængden. Der er sket meget med Disney de sidste ti år, og det er tydeligt, at man har hevet i nogen nutidige snore i forhold til humor og temaer i denne film. De både rørende og varme musikalske indslag giver filmen en ekstra gnist, og derudover bliver man overrasket gentagne gange over handlingen, der tager en masse uventede drejninger. En film, der absolut er værd at se – både som barn og voksen. Og det er et genkendeligt Disney-element.

Vaiana har premiere i de danske biografer den 2. Februar 2017.

Se traileren til Vaiana nedenfor: