Viggo Mortensen brillerer i sit livs rolle som den velmenende far, der tager en række svære valg for børnenes skyld.

I Captain Fantastic møder vi Ben (Viggo Mortensen), der har bosat sig i et isoleret område langt væk fra civilisationen. I idealistiske og alternative omgivelser lever han med sine seks børn, hvis liv han har sat sig for at gøre helt ekstraordinære. Kontakten til resten af verden er minimal. I stedet fokuserer familien på hård fysisk træning og intellektuel stimulering på højt plan. Med udgangspunkt i humanistiske tænkere, filosoffer og kvantefysik virker det som om, Ben sammen med sin kone, Leslie (Trin Miller) har fået skabt et helt unikt, lille utopia, hvor viden, styrke og rationelle værdier kommer først.

Der afspejles en levemåde, mange moderne familier sikkert på et eller andet tidspunkt i tilværelsen har sukket efter. En tilværelse hvor man har og udviser forståelse for hinanden såvel som naturen, og hvor ingen har hørt om Kim Kardashian og McDonald’s, men i stedet fanger sit eget kød og gror sine egne planter. Ja,  faktisk er børnene så langt fra forbrugersamfundet, at de hverken kender til Nike, Coca-Cola eller Xbox. For mange vil dette måske også lyde som et projekt, der er en anelse for alternativt. Ikke desto mindre kan man ikke undgå at blive suget ind i idéen om at holde Noam Chumsky-dag, fejre moderne tænkere til fordel for julemænd og religiøse institutioner, og generelt bare leve et liv, hvor prioriteterne er fordelt anderledes.

Captain-Fantastic-6

Viggo Mortensen i rollen som Ben.

En verden på den anden side

I filmens begyndelse kan man kun netop ane, at der på den anden side af skovbrynet eksisterer en moderne verden, som kun i små glimt kan anes. Den lader sig specielt komme til syne ved hjælp af børnenes enorme intellekt og teoretiske viden om alt lige fra litteratur til moderne medicin, og det er svært ikke at lade sig imponere over de evner, som alle skuespillerbørnene besidder. Der er nemlig ikke en eneste præstation, der falder udenfor kategorien exceptionel! Det samme kan siges om Viggo Mortensen, der formår på én gang et gøre Ben til en hård og nøgtern far og alligevel udstråler en tydelig varme og kærlighed for sine børn. En kærlighed som driver filmen fremad, og som ultimativt resulterer i, at familien tvinges tilbage til den verden, Ben har gjort sit bedste for at holde dem væk fra.

Men selvom børnene utvivlsomt er både i fysisk topform og kan redegøre for The Bill of Rights i en alder af otte, så er det også tydeligt, at deres livsstil har betydet et vist tab i forhold til kontakt med andre mennesker – en kontakt som ikke kan tilegnes på teoretisk vis. Det er særligt i et øjeblik, hvor den ældste, Bo, støder ind i tre jævnaldrende piger, man forstår, at Ben – på trods af velmenende intentioner – også har fejlet i sin opdragelse af de seks børn.

“I don’t know anything unless it comes out of a book,” skriger Bo ad sin far i en konfronterende scene, der strålende formår at vise denne problematik.

Captain-Fantastic-7

Fra venstre: Shree Crooks, Charlie Shotwell, George MacKay, Nicholas Hamilton, Samantha Isler og Annalise Basso i rollerne som Zaja, Nai, Bo, Rellian, Kielyr og Vespyr.

Indsigtsfuld uden at være belærende

Filmen er på alle måder god underholdning. Først og fremmest fordi der er tale om en række fantastiske præstationer fra alle skuespillerne. Derudover er fortællingen på en gang harmonisk og dynamisk. Man lader sig lynhurtigt fange af den naturlige ro, som filmen spiller på, men også af det liv, som karaktererne bringer med sig. Der er tale om en sjælden form for film, hvor velkendte familiedynamikker og problematikker hverken overfortolkes eller undergraves. Her fortjener instruktør og manuskriptforfatter Matt Ross en stor ros for ikke at afslutte fortællingen som en belærende doktrin. Publikum er velkomne til både at forstå og foragte Bens måde at være far på, ligesom man sagtens kan forholde sig til måden Bens søster Harper (Kathryn Hahn) opdrager (eller ikke opdrager) sine børn på. Dog kan filmens helt store skurk, bedstefaren Jack (Frank Langella), hurtigt fremstå som en lidt overdrevet og til tider karikeret udgave af en misbilligende svigerfar. Filmen ville sandsynligvis kunne have drevet sig selv fremad på ligeså fin vis, hvis man havde skruet lidt ned for bedstefarens ondsindede karakter. Omvendt er det ikke utænkeligt, at dele af filmens publikum vil være på hans side.

Filmen er en nuanceret og veloverevejet kommentar på det samfund, vi lever i i dag, og den rejser en lang række vigtige spørgsmål, som de fleste forældre burde stille sig selv i forhold til, hvilken slags mennesker og tænkere man får ud af sine børn.

Captain Fantastic er noget i nærheden af den perfekte film.Captain-Fantastic-3

Captain Fantastic har premiere i hele landet i dag torsdag d. 4. august.

Se trailer til filmen her: