Når en af de store og længeventede film får premiere i fremtiden, er det ikke sikkert at den kommer til at skulle ses i biografen. Streamingtjenesten Netflix og grundlæggeren af Napster har nemlig planer om at ændre drastisk på vores vaner, hvad angår premierefilm.

For nyligt kom det frem i en Q&A, at Netflix’ CEO Reed Hastingmed fortalte, at de hos Netflix arbejder på at sætte filmen fri. De mener, at det vil få filmindustrien til at vokse. Denne praksis benytter de allerede i dag, hvor deres egne titler får premiere på Netflix samme dag, som filmene kan ses i biografen. Nogle gange først et par dage efter.

Det har blandt andet gjort, at The National Association of Theatre Owners har været efter Netflix. De mener nemlig, at Netflix-modellen skader biografen og dermed også deres erhverv. De, der er medlem af denne forening, er nemlig dem, der ejer biograferne rundt omkring i USA.

Ingen Oscar uden biografdistribuering

Sidste år fik Netflix dog alligevel en aftale med firmaet iPic Entertainment på plads. Det er en lille kæde på 15 biografer i USA. Aftalen endte med, at iPic Entertainment skal vise 10 af Netflix’ film i deres biografer samme dag, som de bliver frigivet på Netflix. Grunden til at Netflix har valgt at gå ind i dette samarbejde er, at biografdistribution er et formelt krav, hvis en film skal tages i betragtning til en Oscar.

Med den vægt som Netflix på det seneste har lagt på film, ville det være et stort tab, hvis ikke de ville kunne blive nomineret til en pris, der er så betydningsfuld, som en Oscarstatuette er. De har blandt andet købt flere succesfilm fra festivaler verden over. Tilmed har de også købt rettighederne til Martin Scorseses kommende film The Irishman.

Sean Parker og boksen til 150 dollars

Ud over at Netflix prøver at frigøre sig fra biografen, så har andre også prøvet at skubbe til grænserne for, hvordan vi i fremtiden skal se de nye film. Blandt andre har grundlæggeren af musiktjenesten Napster, Sean Parker, fremlagt en idé for næsten et år siden.

LÆS OGSÅ:  Se den nye trailer til House of Cards sæson 4

Idéen går ud på, at tilbyde biograffilm i almindelige hjem i en nær fremtid. Forslaget har blandt andet fået opbakning af anerkendte filminstruktører som Steven Spielberg, Peter Jackson og J. J. Abrams.

Siden det var Sean Parker, der lagde grund for moderne streaming af musik, er det ikke utænkelig at han ville kunne lykkes med opgaven. Og den gavner da også filmbranchen. I forretningsmodellen er planen, at en forbruger skal betale 50 dollars for at se en premierefilm derhjemme. Her vil 20 dollars gå til filmselskaberne som tak for, at de stiller deres biograffilm til rådighed.

For at få adgang til filmene, skal forbrugeren yderligere købe en boks til 150 dollars. Her vil der med i købet også indgå to biografbilletter. Så vender man nemlig ikke borgerne fuldstændig af med at gå i biografen.

Danske Biografer har endnu ikke mærket onlinemediernes pres. I hvert fald ikke hvis man ser på tal fra Danmarks Statistik. Selvom antallet af danske biografbilletter er faldet i 2016 i forhold til 2015, er det ikke så meget, at tallet er rekord lavt. Biografernes indtjeninger har altid hængt nøje sammen med, hvad der vises i biografen i det gældende år. Af den grund, må kvaliteten af biograffilm simpelthen bare have været højere i 2015.

Der er dog ikke nogen tvivl om, at de fremtidige tiltag i sidste ende kan påvirke biografernes salg af billetter. Popcorn, Cola og det sociale sammenværd i den mørke biograf vil således høre fortiden til, når fremtidens premierefilm ikke er længere væk, end et tryk på fjernbetjeningen hjemme i stuen.