Ved at stille spørgsmål som: ”Hvad kalder du dit kønsorgan” behandler ’Venus – Let’s Talk About Sex’ et tabubelagt emne som kvinders seksualitet med humor, nysgerrighed og empati.

Det gør den på en måde, som på den ene side er genkendelig. Men på den anden side er det en helt enestående film. I en periode over fem år filmede og interviewede instruktørerne, Lea Glob og Mette Carla Albrechtsen, kvinder om sex. Oprindeligt var optagelserne ment som research. Siden er de blevet klippet sammen, og resultatet er en smuk og underholdende film. Meget passende får den dansk biografpremiere på kvindernes internationale kampdag, den 8. marts.

Kan dokumentarfilm være underholdende?

Hvis du tror, at halvanden times optagelser af kvinder, der taler om sex, er kedeligt, så tro om igen. Gud! Hvor er det befriende og sjovt at høre disse kvinder tale om sine oplevelser. Også som mand. Kvinderne i filmen hygger sig også gevaldigt det meste af tiden. Det stråler ned fra lærredet, hvor lettede de er over at få lov til at tale om noget, man normalt holder for sig selv. Det er bestemt også filmens styrke, at mange af dem er bevidste om, hvor komisk det er, at man ikke tør tale mere frit om sex. Den rykker meget tiltrængt ved nogle grænser, og man kommer ud igen med et smil på læben. Det er sjældent man ser en så vellykket dokumentarfilm, der rammer noget, der er så centralt for fiktionsfilm. Oprigtige følelser, underholdning og genkendelighed.

'Rogue One' er årets største biografsucces

Venus, gudinden for kærlighed og skønhed

’Venus – Let’s Talk About Sex’ åbner med et nærbillede af en klassisk statues mave, som langsomt udvides til et billede af hele statuen. Statuen viser sig selvfølgelig at være en af Venus, den romerske gudinde for kærlighed og skønhed. Det er utrolig interessant, fordi som filmen skrider frem,
bliver man som publikum i stigende grad bevidst om, at den slet ikke dyrker Venus’ idealer som sådan. Den gør snarere op med gudindens monopol på sex, fordi historierne, som filmen fortæller, overhovedet ikke drejer sig om skønhed og kærlighed. Det er ikke et glansbillede af kvinder med imponerende sexliv eller sex med den eneste ene. Tværtimod dyrker Glob og Albrechtsen kvindernes fortællinger om one-night stands og eks-kærester. Jalousi og begær. Gode og dårlige oplevelses. Blufærdighed, ublufærdighed, hemmeligheder og skam. Kærlighed kommer og går i deres historier, men den er hverken ubetydelig eller nødvendig. Den spiller nogle gange en rolle. Men ikke altid, ikke for alle og sjældent hovedrollen. Det er hellere ikke en forudsætning for, om de har en god eller dårlig oplevelse. Kort sagt, så handler sex i ’Venus – Let’s Talk About Sex’ slet ikke om mænd, selvom de optræder i de fleste af kvindernes historier. De er ikke i centrum, og det er et tiltrængt friskt pust.

Så lidt fik Gal Gadot i løn, da hun sagde ja til at spille Wonder Woman

Ægte følelser på film

’Venus – Let’s Talk About Sex’ er fyldt med fantastiske sekvenser, hvor enkle spørgsmål som: ”Hvor mange har givet dig en orgasme?” og ”Ud af hvor mange” bliver spurgt. Det viser sig, at det drejer sig om en brøkdel af kvindernes sex-partnere, der har formået dette. Men der er ingen hævn eller ondsindethed i deres blik. De svarer ærligt, selvom det kan være svært. Nogle af dem rødmer sågar eller får tårer i øjnene og kigger væk. Det gør de også, når de taler om deres gode oplevelser. Publikum får et indblik i ægte følelser, som ikke findes i ’Sex and the City’, ’Fifty Shades of Gray’ eller andre polerede Hollywood skildringer af nogle kvinders oplevelser. Vigtigst af alt: Kvinderne er ikke enige med hinanden, fordi de ikke oplever de samme ting på den samme måde.

Fascinerende og med begge ben på jorden

Om det er bevidst eller ej, så mærker man ingen skjult agenda, når man ser ’Venus – Let’s Talk About Sex’. Den fortæller os hverken, hvordan kvinders sexliv bør være, eller hvad mænd burde vide om kvinders krop. I stedet samler den en række kvinders forskellige historier og oplevelser og skaber et nuanceret blik på, hvor forskellig forhold kvinder har til deres egen seksualitet. Meget simpelt, måske. Men også sjældent. Netop fordi kvinderne taler så frit og åbent uden løftet pegefinger mod sig selv eller andre og øjensynligt uden at prøve at leve op til nogle idealer, bliver historierne meget nære og i høj grad genkendelige. Også for mænd. Det er utrolig fængende at høre alle disse fortællinger på denne måde og se, hvordan kvinderne selv beskriver dem, når de ikke kan se publikum. Publikum udvikler i løbet af filmen en empati og fortrolighed med kvinderne, som de fleste filmskabere kun kan misunde Glob og Albrechtsen for.

Deadpool 2 mister instruktør

Se traileren til Venus – Let’s Talk About Sex nedenfor:

Venus - Let's Talk About Sex