Alletiders kvinder er et smukt billede af fortiden, men med en anelse for meget på hjerte.

Alletiders kvinder udspiller sig i et solbeskinnet Californien, hvor musik og kvinder ikke længere kan tæmmes. Filmen fortæller historien om en mor, som ikke længere føler sig rustet til at opdrage sin søn, da han bliver teenager. Hun forstår ikke den moderne verden, som han kommer til at opleve. Heldigvis er hun en frisindet og åbenhjertig kvinde, som ved, hvor hun kan finde hjælp.

Filmen starter med et behageligt billede fra oven af blå bølger i stillehavet, som skiftes ud med en tur igennem forstæderne i Santa Barbara, Californien. Lutter idyl. Pludselig ser vi en brændende bil udenfor et supermarked! Bilen tilhører filmens hovedperson Dorothea (Anette Bening), som handler ind med sin søn, Jamie (Lucas Jade Zumann). De finder ikke ud af, hvad der skete med bilen. Men Jamie tror bare, den var for gammel til ikke at bryde i brand.

Bilen bruges som et symbol for at blive ældre, og det er et tema, som filmen fastholder hele vejen igennem. Jamie er teenager, og hans mor føler sig for gammel og umoderne til at hjælpe ham med at blive en god mand. Derfor beder hun om hjælp fra Abbie (Greta Gerwig), der er fotograf, punker og feminist og Julie (Elle Fanning), der er sønnens seksuelt aktive og stor-rygende veninde. De lærer ham, hvordan de ser mænd, hvordan de ser verden, og hvordan de ser sig selv. Den unge Jamie begynder at høre punk-musik sammen med Abbie og forsvarer genren overfor sin skeptiske mor, når han siger: Pretty music is designed to hide how corrupt society is. Med deres hjælp lærer både Jamie og Dorothea noget nyt om den moderne verden og dens muligheder.

Alletiders kvinder’ bruger symbolik til at fortælle om det at blive ældre og, hvordan tiderne ændres. De taler bl.a om, hvordan rygning først var moderne, da Dorothea var ung. Indtil man fandt ud af, at det var kræftfremkaldende. Så blev det klamt og usundt. Men før eller siden blev det moderne igen, fordi det var farligt; og derfor ryger Julie. Samtidig lærer hun Jamie, hvordan man ser maskulin ud, når man ryger.

Elle Fanning i 20th Century Women / Alletiders Kvinder

Scanbox Entertainment

Kvinder i 1970’ernes USA

Filmen finder sted i 1979, hvor progressiv punkmusik afløste rock n’ roll og hippierne var blevet voksne og skulle på arbejde. Det er efter den seksuelle revolution, men ikke alle oplever den nye frihed på samme måde. Det er en periode i amerikansk historie, som skuespillerne heldigvis er gode til at leve sig ind i. Især den fire gange Oscar-nominerede Annette Bening, som både er sjov, charmerende og samtidig troværdig i rollen som bekymret mor til en teenager i en verden, som hun ikke længere kan genkende. Men også Elle Fanning og Greta Gerwig viser hvad de kan i rollerne som to lidt atypiske kvinder i hver sin aldergruppe. Ingen af dem passer helt ind i forstadsidyllen, men prøver at finde sig til rette i en stadig mandsdomineret verden, hvor kvinder stadig ikke kan tale åbent om menstruation eller sex.

Kvinderne i filmen virker generelt utilfredse med mænd. Derfor prøver de hver især at lære Jamie, hvordan de selv synes, en mand bør være. Og hvordan han skal behandle kvinder. Dorothea lærer ham at være stabil, loyal og ærlig. Abbie lærer ham om kvinders rettigheder, anatomi og hvordan han skal tale til dem. Og Julie lærer ham, hvad hun synes er tiltrækkende ved en mand.

Scanbox Entertainment

Smukt glansbillede af fortiden

Filmen tager os med til sol, sommer og nostalgi i Californien. Det er som om instruktøren, Mike Mills, prøver at definere årstallet 1979. Indimellem viser filmen billeder fra koncerter, fjernsyns-programmer, kendisser osv. for at danne et billede af tidsånden. Koncertbillederne bruges først til at beskrive Santa Barbaras punk miljø, hvor Abbie går på bar om natten. Senere vender den tilbage til billederne og baren, når Dorothea og Jamie på hver sin aften bliver nysgerrige efter at opleve baren og det særlige fællesskab, som punk-miljøet byder på.

Nogle gange bliver ’Alletiders kvinder’ en smule poleret. Bilerne, de kører i, er klassiske samlerobjekter, men beskrives som faldefærdige nødløsninger, som er det eneste, de har råd til. Punkerne på baren har ikke hanekam, underlige piercinger eller andet, vi normalt forbinder dem med. De kunne ligne næsten hvem som helst anden i 1979. Det er måske også meningen. Det hele ser smukt og harmonisk ud. Det er som at se året igennem et instagram-filter.

Scanbox Entertainment

En film med for meget på hjerte

Selve historien omkring Jamies opdragelse og tilbageblikket på året 1979 vist igennem smukke og nostalgiske billeder har virkelig meget potentiale. Den er velfortjent nomineret til en Oscar for bedste manuskript i år. Men der er noget, som ikke helt fungerer ved den. Af en film, som giver os så mange informationer på kort tid, bevæger den sig utrolig langsomt. Det er som om den hæfter sig ved en scene i længere tid for at understrege dens betydning. Men ikke alt er lige vigtigt. Den har så meget på hjerte og insisterer på at fortælle os det hele. Nogle gange bliver det lidt langtrukkent. Og det er ærgerligt, fordi den ellers har en god historie, smukke optagelser og både Elle Fanning og Annette Bening på rollelisten.

Alletiders kvinder har premiere i de danske biografer den 16. februar 2017.

Se traileren til Alletiders kvinder nedenfor:

Originaltitel: 20th Century Women