Michael B. Jordan og gode gamle Sylvester er tilbage i Creed II, men hvorfor ved vi altså ikke helt.

Creed II møder vi endnu en gang Michael B. Jordan i rollen som Adonis Creed og Sylvester Stallone som Rocky Balboa. Adonis har boksning i blodet og er derfor fulgt i fars (Apollo Creed) fodspor. Filmen er efterfølgeren til Creed fra 2015, men naturligvis også et led i rækken af de nu otte (?!) Rocky-film.

Den unge fighter, Adonis, der trænes af den legandariske Rocky Balboa, er blevet verdensmester. I et kort øjeblik ser alt ud til at gå efter planen. Men da Ivan Dragos søn, Viktor Drago, udfordrer den Creed til karrierens mest personlige opgør, bliver boksningens betydning pludselig en helt anden. Og kampen mellem de to ærkefjender kan få enorm betydning for dem begge. Creed får muligheden for at tage hævn over sin far, og Viktor får endelig chancen for at genvinde sit moderlands kærlighed.

Og så er der naturligvis også den uhyggeligt svage kærlighedshistorie/subplot mellem Creed og Bianca, der lider af en medfødt hørelidelse og desuden også er musiker/Rihanna-wannabe. Bianca bliver gravid i et klassisk åh-nej-hvad-gør-vi-moment, men uden at det på nogen måde har indflydelse på Creeds karrierevalg, der i bund og grund gør lige, hvad han vil – hvilket selvfølgelig er fint nok, men som får os til at stille spørgsmålstegn ved, hvorfor vi overhovedet skal belemres med øjeblikke såsom åh-nej-er-baby-døv og nu-skal-jeg-i-studiet-her-er-baby-pas-dit-eget-barn.

Biancas historie er et noget tvivlsomt forsøg på at give det kvindelige sidestykke både tyngde, historie og betydning, men resultatet er så pinagtigt, at det havde været både bedre og lettere, hvis de egentlig bare havde ladet hende være det, hun essentielt er for historien: Overflødig.

Anmeldelse: Suicide Squad

Nervepirrende boksesekvenser løfter niveauet

At Michael B. Jordan og Tessa Thompson gør et hæderligt stykke arbejde med at levere tvivlsomt konstruerede replikker, er såmænd ingen overraskelse. Ikke desto mindre er det de to der får løftet filmen til et niveau, hvor man lige nøjagtig aner substans. Sylvester Stallone er derimod noget af en parodi på sig selv, og for de nytilkomne af franchisen, vil det bestemt ikke være ham, der hiver fans indenbords. I princippet kunne man have undværet ham fuldstændig – med fare for at fornærme hardcore fans.

Hvor filmen især formår at løfte sig, er under de omend en anelse søgte, så alligevel ret så nervepirrende boksesekvenser, der både er flot koreografi og lækre billeder.

Creed II er en mærkelig størrelse af en film. Historien er uhyggeligt tynd og forudsigelig, og det er virkelig ikke sjovt at se en film, hvor man kan gætte sig til, hvad der vil ske i scenen efter. Alligevel er det svært ikke at holde en smule af den nostalgiske tilbageførsel og naturligvis også Michael B. Jordan, der i bund og grund fortjener meget mere end det her. Filmen er egentlig ikke specielt god, men den er sådan set heller ikke gennemført dårlig. Resultatet er en meh-oplevelse, der sandsynligvis vil udgøre en god biograffilm for dig, der er Rocky– og/eller 80’er-fan.

Anmeldelse: 'Kong Arthur: Legenden om sværdet' er episk

Creed II har premiere i de danske biografer i dag.

Instruktør: Steven Caple Jr.