Allied har sine fejl og mangler, men er en overraskende velfungerende kærlighedsfortælling, der overbeviser og forfører.

Den canadiske Max Vatan (Brad Pitt) lander i 1942 i Casablanca, hvor han sammen med kvinden Marianne Beauséjour (Marion Cotillard) skal infiltrere det Vichy-styrede Marokko og gennemføre et planlagt attentat mod den tyske ambassadør. Efter den hæsblæsende mission forelsker parret sig og flygter til London for at blive gift. På trods af advarsler fra sine overordnede gennemfører Max alligevel brylluppet og i et kort øjeblik, ser det ud som om, at lykken smiler til det nygifte par. Med krigen susende om ørene får parret et barn og kort tid efter informeres Max om, at hans kone måske ikke er den, han tror, hun er. Det tvinger ham til at gennemføre en mission for at komme til bunds i mysteriet: Hvem er Marianne Beauséjour?

Allied vinder over Titanic

Der skal ikke herske tvivl om, at den Oscar-vindende instruktør Robert Zemeckis kan sit håndværk. Han står bag film som Tilbage til fremtiden, Nu går den vilde skattejagt, Forrest Gump, What Lies Beneath, Cast Way, Polar-ekspressen, Flight og nu Allied. Han er en instruktør, der ikke er bange for at forsøge sig med nye måder at lave film på, og han holder sig på ingen måde indenfor sine egne streger. Hvor banebrydende hans film er, det kan selvfølgelig altid diskuteres, men det er nok de færreste, der vil benægte, at han ikke er bange for at prøve noget nyt. Med Allied lader Zemeckis en kærlighedsfilm udfolde sig i (på film) forrygende omgivelser, der giver mulighed for at smække jakkesæt, butterflies, satinkjoler og diamantøreringe sammen med maskinpistoler og SS-officerer. Det ser skide godt ud! Og det gør sig egentligt gældende for hele filmen. Det er jo heller ikke så overraskende, at både Brad Pitt og Marion Cotillard er noget af det flotteste, der findes og sammen udgør de et strålende filmpar, der giver kærlighedsdramaet troværdighed. Kemien mellem de to skuespillere er nemlig ikke til at komme udenom, og det er netop det, der gør, at resten af filmen fungerer. Går man meget op i den slags, så vil ørkenscenen nok for mange stå stærkere end den dampede hånd fra den semi-hede bilscene i Titanic. Kate og Leo får altså kamp til stregen, når det gælder om at have sex i et køretøj.

null

Let at regne ud

I et historisk perspektiv lykkedes Zemeckis godt med at fremmale et billede af krigstidens London. Krigen er konstant til stede, men kun som en slags statist, der ind i mellem får lov til at sige noget og have en konkret betydning. Det er ikke krigen, man skal suge til sig men i stedet den stemning, der skabes ved at have den som kulisse. På den måde bliver krigen en vellykket metafor for kærligheden mellem Max og Marianne. Nogen vil måske mene, at man slår seeren oven i hovedet med betydningerne, når der fødes under åben himmel og med et bombeangreb rasende om ørerne, men det er så storslået, som det skal være netop på grund af genren. Det her er ikke en krigsfilm men en kærlighedsfilm, og det er de følelser, man skal bedømme den på.

Som kærlighedshistorie er Allied en betagende film, der dog har sine enkelte fejl. For selvom det fungerer godt med krigsmetaforerne, så fungerer det mindre godt, når man lader den ene hovedperson lægge så mange spor gennem dialogen, at man uden problemer kan forudsige, hvad der kommer til at ske. For nogen vil der måske være en undtagelse i en af filmens afsluttende scener, men det hele er ganske enkelt for let at regne ud. Det er på trods af, at man tydeligvis har gjort sig umage med historien. Den er godt fortalt, men dialogen giver for meget væk. Noget der nok ikke ville være sket, hvis Allied havde været en europæisk produktion, men vi skal huske, at den først og fremmest taler til et amerikansk publikum (der nok heller ikke har det nemt med at høre Brad Pitt tale fransk).

En film med resonans

I Allied har man forsøgt at pakke en storslået kærlighedshistorie ind i en actionfyldt trailer, der lover lidt mere, end den egentlig giver. Så pas på, drenge! Hvis din kæreste er smart, så er det den her film, hun trækker dig i biografen for at se. Og oplevelsen vil nok primært være til hendes fornøjelse. Du kan i mellemtiden være en nyttig kleenex- eller lommetørklædeholder, for det bliver der utvivlsomt brug for på et tidspunkt, eller du kan drømme Brad Pitt ind i lignende historier, hvor der måske lidt mere power på og ikke så meget fløde.

Allied byder hverken på de store overraskelser, specifik historisk indsigt eller overvældende action, men den formår alligevel at undgå nogle af de værste kærlighedsklichéer, hvilket i sig selv er noget af en kunst at formå. Brad Pitt og Marion Cotillard er det hele værd, og det er en smuk film, der runger tungt efterfølgende – især hvis man er til den dramatiske og hjerteskærende kærlighedshistorie.

Allied har premiere i de danske biografer den 24. november 2016.

Se traileren til Allied nedenfor:

allied_-_plakatOriginaltitel: Allied