Overnaturligt drama pakket ind i UFO-invasions science-fiction.

Jorden er blevet invaderet af rumvæsner! 12 rumskibe er blevet stationeret rundt omkring på hele planeten, og verden er i panik! Nu er det så op til et hold (naturligvis) amerikanske videnskabsmænd, med militærets hjælp, at redde hele menneskeheden! Lyder plottet bekendt? Det kan godt lyde som det nyeste Independence Day-ripoff, men Arrival er alt andet end dét.

Vi følger igennem hele historien den dygtige amerikanske sprogforsker Louise (Amy Adams, Man of Steel, American Hustle), der sammen med den intelligente videnskabsmand Ian (Jeremy Renner, The Avengers, The Hurt Locker) og militærmanden Oberst Weber (Forest Whitaker, The Last King of Scotland, The Butler), anfører den amerikanske delegation af mennesker, der skal forsøge at få etableret kontakt med rumvæsnerne og finde ud af, hvorfor de er kommet til jorden. Rundt omkring i resten af verden er der tilsvarende forsøg igang i de påvirkede nationer, ja selv Danmark har sørme fået en cameo, da ét af de tolv rumskib er landet på Grønland, men det er naturligvis kun USA, vi følger, da det ellers ville blive en 20 timer lang film – måske en idé til en tv-serie? Nå, pyt, videre i teksten!

Hvorom alting er, så viser det sig, at rumvæsnerne ikke er kommet hertil ved et tilfælde, og Louise spiller naturligvis en stor rolle, når det drejer sig om at få kommunikeret korrekt med de fremmede. Men imens hun forsøger at starte dialog med dem, trapper resten af verden op til krig, anført af den barske kinesiske General Shang (Tzi Ma, Rush Hour, The Ladykillers), og det er så nu blevet hendes mission at redde planeten fra den totale ødelæggelse – og samtidig også lære lidt mere om sig selv og sit familieliv.

Mere kaotisk mystik fra talentfuld canadier

Den canadiske instruktør Denis Villeneuve har tidligere stået bag den fremragende kidnapningsthriller Prisoners og den bizarre thriller Enemy (begge med en velspillende Jake Gyllenhaal i hovedrollen), samt actionfilmen Sicario og dramaet Incendies – Nawals Hemmelighed. Alle hans film har dét til fælles, at de har en aura af mystik og indre kaos, som hovedpersonerne plages med, selvom den overliggende historie virker helt lige til, og tilfældet er også det samme med Arrival, som hiver publikum rundt i manegen – gerne akkompagneret af en masse skingre violiner, selvfølgelig. Soundtracket er talentfuldt komponeret af Jóhann Jóhannson, men bliver dog desværre en smule enerverende i længden.

Villeneuve formår til perfektion at bruge de filmiske virkemidler og rammer derfor den jævne biografgænger lige i solar pleksus, lidt på samme måde som f.eks. Lars Von Trier gjorde det i Melancholia eller Antichrist – dog i lidt mindre provokerende facon, naturligvis.

Af én eller anden årsag så har denne film fået en helt exceptionelt god modtagelse, lidt på samme måde som Christopher Nolans tilsvarende drama/ sci-fi-blockbuster Interstellar gjorde det i 2014. Det er muligvis, fordi begge film drejer sig mere om personlige familierelationer og sjælefred, hvorimod science-fiction-elementerne blot fungerer som baggrund, hvilket tilsyneladende er dét, som de moderne biografgængere hungrer efter.

Om man så synes dét er godt eller ej, er en meget individuel ting, men undertegnede finder det desværre en smule kedeligt. Igennem hele filmen er der en enorm optrapning af følelser og spænding, men det hele fiser så bare ud til sidst, og man forlader lidt historien med en ”var dét dét?”-følelse, hvilket er en skam, da der var potentiale til så meget mere.

Filmen bliver i øvrigt sammenlignet med to ældre klassikere, nemlig Contact med Jodie Foster, og Steven Spielbergs Close Encounters of the 3rd Kind, der begge er NIVEAUER over denne film… bortset fra på IMDb.com, naturligvis. Go figure.

Se traileren til ‘Arrival’ nedenfor: