Anmeldelse: Desierto
3.0Samlet Score

Der er bestemt ikke tale om decideret artfilm på højt niveau, men for den thrillerbegejstrede biografgænger, kan Desierto alligevel noget.

En gruppe mexicanere har besluttet sig for at krydse grænsen til USA, men det er absolut ikke nemt. Først bryder lastbilen sammen, og den store gruppe må trave gennem ørkenen i håb om at nå til grænsen. Da riffelbærende Sam, spillet af Jeffrey Dean Morgen, får færten af dem, udvikler det sig hurtigt til en blodig menneskejagt, hvor der skal løbes hurtigt og tænkes kreativt, hvis man vil nå i mål.

Filmen er både skrevet og instrueret af Jonás Cuaron, der bl.a. stod bag manuskriptet til Gravity med Sandra Bullock og George Clooney i hovedrollerne. I Desierto bevæger vi os indenfor en noget mindre skala, hvor der hverken er brugt penge på dyre skuespillere eller masser af lokations. Og ligesom med Gravity, så har manuskriptet til Desierto nogle åbenlyse problemer, som en dedikeret fan af film hurtigt vil spotte. Spørgsmålet er så, om man vil vælge at lade sig påvirke af, at præmisserne er relativt simple og til tider ret forudsigelige, eller om man vil acceptere fejlene og stedet lade sig indfange af en spændingskurve, der fik nogle til at forlade biografen med skælvende ben (overhørt i Cinemateket efter visningen).

Anmeldelse: Rosemarie og Gartnerens Hemmelighed

CPH PIX har beskrevet filmen som skamløst underholdende, og det er om noget en perfekt beskrivelse af Desierto, hvor jagten mellem Sam og Moises (Gael García Bernal) får en ud på kanten af sædet ved hjælp af en næsten provokerende udnyttelse af det golde ørkenland og en underlægningsmusik, der gør, at du på intet tidspunkt er i tvivl om, hvad du skal føle, og hvem du skal føle for. Det bliver trættende det øjeblik, du bliver opmærksom på, hvor meget du bliver holdt i hånden, men indtil da skal vi love for, at der er energi på drengen.

Dialog er der ikke meget af, men der leges med karakterernes baggrundshistorie, som delikat placeres som små æg gennem filmen. Størst betydning er det nok meningen, det skal have for Jeffrey Dean Morgans karakter, der med sydstatsflag på bilen og en (ret sød) dræberhund på passagersædet tager i ørkenen udelukkende for at jage “kaniner” (aka mexicanere). Er han gennemsyret psykopat, eller er det meningen, vi skal kunne ane noget jag og smerte, der har resulteret i, at han er endt i ørkenen med en flaske Jack Daniels i skødet og riflen på ryggen? Ikke desto mindre skal der nok ikke herske nogen tvivl om, at Desierto på ingen måde giver Donald Trump hånden. Det er tydeligt, hvem vi skal holde med, og nogen vil måske påstå, at filmen mangler et lidt mere nuanceret indblik i flugten over grænsen mellem USA og Mexico. Samtidig rejser den jo også det interessante og skræmmende spørgsmål: Er der virkelig nogen, der tager på menneskejagt i virkeligheden? Og ja, det er der – hvor vanvittigt det end måtte synes – nok nogen, der gør. Og enhver amerikaner der ser denne film, får måske et indblik i, hvad Donald Trumps version af Amerika går ud på.

Anmeldelse: ’Borg’ er mere end en sportsfilm

Med ørkenen som legeplads er Desierto en nervepirrende thriller, der nok skal få overbevist de fleste, men som desværre har en række åbenlyse mangler, der gør, at den ikke helt bliver til noget særligt. Men den kunne nu noget alligevel..

Se traileren til Desierto her: