At kærlighed forgår, og at det aldrig er let at gå fra hinanden, er omdrejningspunktet for Joachim Lafosses nye film Efter kærligheden, om et par der er nødsaget til at leve sammen, selvom kærligheden imellem dem er bristet.

Marie (Bérénice Bejo) og Boris (Cédric Kahn) har været et par i mange år, femten for at være helt nøjagtig. De deler en smuk lejlighed, som Boris har renoveret gennem årene, og har sammen to smukke piger, tvillingerne Jade og Margaux. De har elsket hinanden, men nu er det slut, de har besluttet at gå hver til sit. Det var i sin tid Marie, som købte lejligheden, og hun mener derfor at have krav på størstedelen af lejlighedens salgssum. Boris, som altid har haft svært ved at holde på pengene, mener derimod, at han er berettiget til halvdelen, da hans mange renoveringer og forbedringer har forøget salgsværdien markant. Denne økonomiske stridighed tvinger det forhenværende par til at blive boende under samme tag, selvom de har taget beslutningen om ikke længere at være en enhed, men derimod to individer med hver deres respektive forældredage.

Det er en (u)praktisk konstellation, som mange par har været nødsaget til at leve under, og det gør satans ondt. Ens verden bliver vendt op og ned, følelseslivet er et virvar af modsatrettede fornemmelser, forvirringen er stor – elsker du ham eller gør du ikke? Hvordan forholder du dig til hende, når hun kaster sig i armene på dig én aften og hader dig en anden?

Kammerspil for to

Efter Kærligheden minder mest af alt om et kammerspil; plottet er enkelt, personer og locations få – faktisk er der kun én lokalitet, nemlig lejligheden, og det psykologiske spil imellem dem intenst. Handlingen tager form inden for lejlighedens mange vægge, og man har som seer ofte fornemmelsen af at være virkeligt til stede, over for virkelige, autentiske mennesker. Situationerne og følelserne er så virkelighedsnære og genkendelige, at det til tider vitterligt gør ondt helt inde bag brystkassen. Og nogle gange gør de lange kameraindstillinger og den trænge plads det klaustrofobisk at være i samme rum, ikke alene for Marie og Boris, men også for seeren.

Forholdets økonomi og spænding

At det er svært at gå fra hinanden, når man deler hjem og børn, siger logistisk set sig selv. Men filmen kredser sig især også om, hvordan penge til stadighed har magt til at forurene, og endda knuse, relationen mellem to mennesker. Og når situationen i forvejen er betændt, som her, gør økonomisk uenighed det så sandeligt ikke lettere – en konflikt der i langt højere grad kommer til udtryk i filmens originaltitel: L’économie du couple.

Det er hverdag, det er virkelighed, og det er så sandelig filmes styrke, at den centrerer sig om hvad, der for mange mennesker er en realitet; brud, skilsmisse og tabt kærlighed. For om mere end noget andet er Efter Kærligheden en film om det sværeste her i tilværelsen: når kærligheden forsvinder.Når den du engang har elsket og delt dit liv med pludselig fremkalder afsky. Når det der engang var charmerende ved den anden, pludselig driver dig til vanvid. Når blot synet af den anden, som træder ind af døren, får dit hjerte til at krympe sig. Men det er i lige så høj grad en film om, hvordan en flig af selvsamme kærlighed aldrig helt forsvinder. Det er denne spænding mellem væmmelse og tiltrækning, som mentalt og følelsesmæssigt nedbryder filmens to hovedpersoner.

For enkel i sin helhed

Der er en elegance over filmens enkelthed, noget sårbart og noget delikat. Film behøver absolut ikke altid være sprængfyldt af plottvists, vendepunkter og fremdriftskomponenter – og slet ikke franske film. Franske film (bemærk her fransk/belgisk) har en tendens til at hvile i det nære, det hverdagsbetingede og det emotionelle. Og det kan være en stor force. Men Efter Kærligheden kunne godt have brugt en anelse mere reel fremdrift, måske mere markante vendepunkter, som for alvor udfordrede eks-parret. Man savner som seer et eller andet – en form for progression, eller måske det modsatte. Selvom det på sin vis er modigt med blot én location, så sad man også flere gange med en trang til at bryde ud af det indsnævrede, filmiske rum.

Men filmen skal dog have ros og anderkendelse for så konsekvent at fokusere på dynamikken mellem to mennesker, hvis kærlighed (næsten) er stoppet med at eksistere. Det er i sig selv på én og samme tid befriende og beklemmende.

Efter kærligheden har premiere i de danske biografer den 2. marts 2017.

Se traileren til ‘Efter kærligheden’ nedenfor: