Anmeldelse: Fritz Bauer – En fjende af staten

I Fritz Bauer: En fjende af staten møder vi den jødiske statsanklager Fritz Bauer, der spilles af den tyske skuespiller Burghart Klaussner. Bauer, der er vendt hjem fra eksil i Danmark, kæmper en hård og forgæves kamp mod Det tredje riges krigsforbrydere om at få dømt de skyldige ved den tyske domstol. Da Bauer pludselig kommer tæt på at udpege SS-officer Adolf Eichmanns gemmested i Argentina, bliver tingene for alvor skubbet i gang. Bauer indvier den unge Karl Angermann og sammen stilles de overfor en række etiske komplekser, hvor noget skal ofres for at andet kan gennemføres.

Filmens historie og karakterer er baseret på historiske begivenheder, og man ikke på noget tidspunkt benægte, at indholdet er spændende og ikke mindst vigtigt set gennem et par briller fra det 21. århundrede. Filmen taber desværre højde gennem mislykkedes fortælleteknikker og en kompleksitet, der ender med at være stillestående.

Virkelighedens Bauer huskes i dag for at have haft den førende rolle i Frankfurt-Aschwitz-retsagerne, men retsagen mod Adolf Eichmann skulle vise sig også at være et vendepunkt for den jødiske advokat, der i sin jagt på SS-officeren fik vendt en lang række højreorienterede agenter og statsansatte mod sig selv. Når Bauer i filmen flere gange mødes med påstanden om, at hverken Interpol eller tysk efterretningstjeneste kan stå til ansvar for nogen former for politisk kriminalitet, åbnes der op for et interessant dilemma i forhold til efterkrigstidens bearbejdelse af 2. Verdenskrig. Derudover sendes der et skud op til i dag, hvor det (måske mere end nogensinde) er relevant at forholde sig til lige netop denne problemstilling. Så ja, filmen giver dig noget at tænke over, og det er jo dejligt.

Udover den historiske hovedperson Fritz Bauer, så møder vi den fiktive Karl Angermann. Angermann er en elskværdig karakter, som skuespiller Ronald Zehrfeld spiller til perfektion. Desværre er det netop denne del af filmens historie, der trækker niveauet ned – ganske enkelt fordi man mærker manglen på autenticitet. Det personlige og professionelle forhold mellem Angermann og Bauer er stærkt, og de to karakterer læner sig godt op ad hinanden. Der er dog kun to grunde til, at det fungerer, og de grunde er Ronald Zehrfeld og Burghart Klaussner. De to skuespillere er intet mindre end en fornøjelse. De leverer og fortolker deres karakter på en måde, så publikum lynhurtigt holder af begge og uden problemer kan forstå, hvorfor de vælger at gøre, som de gør. Så skuespillerkemi mangler vi altså intet af, og det er ret heldigt, for resten drukner desværre i stereotypiske fremstillinger (som fx fashionable sokker = yup, we’re super gay) og en anelse for meget melodrama.

Filmens manuskript formår at være interessant hele vejen igennem, men man bliver skuffet, hvis man forventer at sidde på kanten af sit biografsæde i spænding. Takket for relevans og en politisk interessant vinkling, så holder den dog hele vejen hjem, og du kommer altså ikke til at kede dig. Din far vil højest sandsynligt finde filmen langt bedre, end du gør, men det er jo naturligvis med forbehold – bevares.

Er du sucker for klassiske koldkrigsfilm som Bridge of Spies eller suger du bare til dig af alt, hvad der findes om verdenskrigene, ja, så er du heldig. Fritz Bauer: En fjende af staten falder nemlig lige pladask ned i denne skuffe af film men byder dermed heller ikke på nogle store overraskelser, hverken i form af plot eller visuel fortælleteknik.

Hvis man ser bort fra de friheder, Lars Kraume har taget sig i forbindelse med karakterudviklingen af fiktive såvel som virkelige personer, så er det en ganske udmærket film, som alle tysklærere i gymnasiet helt sikkert vil bruge for at undgå Der Untergang, når der endnu en gang skal tysk film på pensumlisten. Og hvis man ved det hele i forvejen, så kan man jo bare nøjes med at nyde de eminente billeder, som Jens Harant kan tage æren for.

Fritz Bauer: En fjende af staten har premiere i dag den 1. september 2016.

Originaltitel: Der Staat gegen Fritz Bauer
Spilletid: 105 minutter