Anmeldelse: Matthew McConaughey vinder ikke guld i ny film

Matthew McConaughey jagter den amerikanske drøm i den nye film Gold, men det er ikke meget, han får ud af det.

Texas-drengen Matthew McConaughey har taget unødvendigt mange kilo på for at overbevise sit publikum om, at han også kan spille en grim grim fyr med en grim grim accent. Han spiller rollen som den guldjagtende Kenny Wells, der er overbevist om, at han nok skal finde en ordentlig bunke guld et sted i Borneos jungle, hvis han graver dybt nok. Historien er baseret på en sand historie, som så vist i virkeligheden ikke er helt sand, og så er vi ligesom fuld circle.

The Weinstein Company er som regel det ultimative kvalitetsstempel og efter at have set Gold, er det heller ikke overraskende, at man valgte at producere en film om griske pengemænd, utroværdige bankmænd og den simple mand, der tror på det, han laver. Alt sammen pakket ind i pointen om, at sandheden er altid lige under overfladen – man skal bare huske at kigge efter den. I kølvandet på American Hustle og The Wolf of Wall Street giver det mening, men denne gang virker bare ikke helt lige så godt.

Den ambitiøse Kenny Wells overtager sin fars minefirma, men han har ikke meget held med at finde guld noget sted i verden. Investorerne tror ikke længere på ham, og det begynder at se ret sort ud. Det er dog lige indtil Wells opsøger geologen Mike Acosta spillet af Edgar Ramirez. Wells får Acosta overtalt til at indgå et partnerskab med ham, og sammen rejser de til Borneo for at finde guld. Og det tegner godt. De gør historiens største guldfund, som sender dem ud på et fantastisk pengeeventyr i intense møder med griske og luskede Wall Street-drenge, der helst gerne vil sende Kenny ud på sidelinjen. Filmen har bestemt sine særlige øjeblikke, men den er simpelthen for lang tid om at komme i gang, og da det endelig sker, er den for lang tid om at slutte igen.

Gold er til dels en fornøjelse, til dels døds kedelig. Matthew McConaughey gør, hvad han kan med et ret så tvivlsomt og ikke særlig veltrimmet manuskript. McConaughey er ihærdig. Ja, han er faktisk næsten for ihærdig, og den endelige præstation afspejler en skuespiller, der ikke lader til at have været helt i stand til at finde sig tilrette i rollen. Måske skulle han have droppet de der ekstra tyve kilo?

Gold har premiere i de danske biografer den 23. februar 2017.

Se traileren til Gold nedenfor:

Originaltitel: Gold