Danica Curcic stjæler ganske enkelt al opmærksomhed i den nye danske dramafilm Darling. Hun er et kæmpetalent og slår sig kyndigt løs på lærredet i sin mest krævende rolle hidtil.

I filmen spiller Curcic den succesfulde og verdenskendte ballerina, Darling, der vender hjem til København med sin mand, koreografen Frans (Gustaf Skarskård), hvor de sammen skal opsætte balletten Giselle på Det Kongelige Teater.

Darling er instrueret af den dygtige Birgitte Stærmose og manuskriptet er leveret af den prisvindende manuskriptforfatter Kim Fupz Aakeson. Og man må sige, at de har gjort et godt stykke arbejde med den her film – et stort cadaeu, det skal de have!

Darling, også kaldt Dee, er på sit allerhøjeste i karrieren og alt går som smurt lige indtil en skæbnesvanger dag i prøvelokalet, hvor hun knækker sammen i smerte. Hoften er slidt og skaden er for alvorlig til, at hun kan fortætte som Giselle.

Et liv der bliver vendt op og ned fra lykke til det dybeste forfald og mørke – alt samen formidlet på smukkeste vis af Danica Curcic, der virkelig formår at få alle følelser frem, så de virker totalt ægte. Man lider med hende, man føler med hende, man er så meget på hendes hold – selv når hun er allerværst mod sin stedfortræder, Polly, der spilles af korpsdanser ved Det Kongelige Teater, Astrid Grarup Elbo. Det er Elbos første debut på film – og hun spiller ganske overbevisende rollen som balletdanserinden, der med respekt og ynde skal forsøge at gøre sit forbillede kunsten efter i en stor solorolle.

LÆS OGSÅ:  Anmeldelse: A Cure for Wellness

Balletmesteren Kristian spilles af garvede Ulrich Thomsen, og er ham, der har formet Darlings karriere. Imellem balletmesteren og ballerinaen, gemmer der sig givetvis en form for fortabt og dyster kærlighedshistorie og man fornemmer, at den er blandet med både skyld, skam og en anelse foragt.

En moderne kvinde i forfald – er det muligt at rejse sig efter sit livs nedtur?

Hvordan bliver man lykkelig, når alle ens drømme pludselig ikke kan blive opfyldt? Hvordan overlever ægteskabet, når den ene har succes og den anden fejler? Det er de spørgsmål, som Darling prøver at finde svar på midt i al hendes ulykke.

Koreograf og ægtemand, Frans, spilles som nævnt af svenske Gustaf Skarsgård – og hvilken præstation den smukke mand gør sig. Frans forsøger at holde sammen på Darling og viser både omsorg og nærvær, selvom det er en svær situation for dem begge. Han skal køre videre med Giselle på teatret mens Dee finder sig selv uden dansen. Frans summer af passion, kærlighed og frustration over det sted, han og Dee er i deres liv. Og på et tidspunkt bliver Darlings psykisk svære tilstand for meget for ham at deale med, og han forlader hende for en kort stund, så hun kan finde sig selv i den hjerteskærende situation.

Dokumentarisk nærvær

Instruktør Birgitte Stærmose har sammen med fotograf Mark Wiese valgt en meget dokumentarisk filmestil, som gør nærværet endnu større idet kameraet ikke er stilstående, men derimod er i konstant bevægelse og får optagelserne til at se meget naturlige ud. Med sådan en teknik føler man virkelig, at man er i øvelokalet sammen med danserne og man føler, at man er i Darling og Frans’ hotelværelse, når vi ser de store skænderier og de intime stunder som ægtefolk i krise.

LÆS OGSÅ:  'Wonder Woman' er helt igennem imponerende

Det er en formidabel dansk film, som skildrer en moderne kvindes nedtur i livet og er samtidig også en smuk kærlighedshistorie. Darling giver med dens rørende tema i den grad stof til eftertanke på en meget værdsættende facon. For alle kan komme galt afsted. Og hvis man gør –  hvordan klarer man den så?

Darling har premiere i de danske biografer den 19. oktober 2017.

Se traileren til Darling nedenfor:

Relaterede indlæg