Hvordan føles det at være 23 år, når vennerne køber ejerlejligheder og får børn? Det finder Simon ud af i filmen ’I Blodet’, der har premiere i landets biografer i dag.

Solen er ved at stå op en sommermorgen i juli. Cykelturen hjem fra nattens festligheder i Indre By går over Dronning Louises bro og afsluttes i delelejligheden på Nørrebro. Simon og Knud er på vej hjem fra endnu en af sommerens endeløse byture i de københavnske gader. De lever 20’ernes euforiserende liv med druk, sex og damer, og efter sommeren skal de sammen til Bolivia og fortsætte medicinstudierne på et hospitalsskib i junglen.

Men livet er ved at ændre sig for de to drenge. Det har specielt Simon svært ved at indfinde sig med, for hvordan skal det føles, når bassen ikke længere dunker i kroppen hver eneste weekend og kærligheden ikke længere er uskyldig og uden noget særligt ansvar? ’I Blodet’ skildrer, hvordan det kan føles i en ung mands hoved, når ungdommens vilde liv er ved at slutte. Filmen berører temaer som identitet, kærlighed, ambitioner og længsel, der alle er omdrejningspunkter hos unge mennesker i overgangsfasen fra ung til voksen.

Instruktøren Rasmus Heisterberg ønsker at vise den søgen på identitet, der udfolder sig, når følelsen af at alting opleves for første gang forsvinder, og relationerne til venner og kærester forandres. Det er en film om melankolien ved den ungdom, der snart er forbi. Samtidig er det en film, der hylder København og dets pulserende liv.

i-blodet-8

Fra karismatisk til selvdestruktiv

’I Blodet’ handler om 23-årige Simon, der studerer medicin på Københavns Universitet. Han bor sammen med vennerne Knud, Søren og Esben i en stor andelslejlighed på Nørrebro. Bedste vennen Knud er netop blevet forladt af sin kæreste, og Simon og Knud bestemmer sig for at fortsætte studierne på et hospitalsskib i Bolivias jungle efter sommeren.

Vi følger drengene i deres sommerferie, inden rejsen går til Sydamerika. De fire venner lever det frie, unge liv, som mest af alt går ud på at feste og drikke. Simon er drengegruppens karismatiske midtpunkt, der ofte går forrest, når alkoholrusen slår ind. For eksempel bryder han døren op til en legeplads og stjæler en ged, som han til alles begejstring tager med til fest – en handling han er i stand til at begå, fordi han har drukket den hospitalssprit, han jævnligt stjæler fra studiet.

Det er en fantastisk sommer for den ranglede Simon, der får topkarakterer på studiet og passer sit sociale liv. Han møder den specielle og modløse Emilie til en af sommerens utallige endeløse fester, og han forelsker sig langsomt i hende. De er dog begge enige om, at de ikke skal have et rigtigt forhold, for det er simpelthen for besværligt – især for Simon, der pludselig vil få noget at skulle stå til ansvar overfor, hvis han får en kæreste.

Men ungdommen varer sjældent ved, for det voksne liv venter. Knud annoncerer, at han vil sælge drengenes andelslejlighed og købe sin egen ejerlejlighed. Søren skal flytte til Århus med sin kæreste, som i øvrigt for nyligt er blevet gravid. Kontrasterne til Simons sorgløse og frie liv skærer i øjnene på den unge mand, der har meget svært ved at finde sig til rette med udsigten til at skulle bryde med 20’ernes festlige liv.

Simon bliver selvdestruktiv i sine handlinger, og ligeså langsomt skubber han sine venner og Emilie fra sig. Knud, som kæmper sine egne kampe om fortabt kærlighed, er den eneste, der holder fast i venskabet med Simon – men det venskab bliver også sat på en alvorlig prøve.

i-blodet-7

Svimlende scener og godt skuespil

Instruktøren Rasmus Heisterberg har været medforfatter på en del manuskripter på tidligere film, og det er ikke ufortjent at kalde ham for en af Danmarks mest succesrige manuskriptforfattere. Hans CV tæller blandt andet En Kongelig Affære, Fasandræberne og Nordvest. Med ’I Blodet’ prøver han for første gang kræfter som instruktør. Det må ude tøven siges at være en super god debut.

Simon spilles af Kristoffer Bech, der til daglig er musiker i rockbandet Shiny Darkly. Han er ikke uddannet skuespiller, og ’I Blodet’ er hans første film, men han er alligevel filmens bedste præstation. Han gør det helt igennem troværdigt i rollen som den sorgløse Simon. Mon ikke vi oplever ham i flere film i fremtiden?

Også rollen som vennen Knud er velspillet. Elliot Crosset Have udfylder rollen som den lidt patetiske, men meget sympatiske unge mand. Han er filmens morsomme indslag, der på trods af sin patetiske figur også viser sig fra seriøse og troværdige sider.

Et stort plus ved filmen er instruktørens brug af filmiske virkemidler, som fungerer fuldstændig efter hensigten. Det gør sig specielt gældende i scenerne, hvor Simon drikker alkohol eller tager stoffer. Når han bliver påvirket, begynder billeder af Bolivias jungle af fade ind og ud af billeder fra hans normale liv. Det giver en svimlende og euforiserende følelse, og man kan let føle sig påvirket af det samme som Simon.

i-blodet-6

Rørende og ægte

’I Blodet’ er en rørende og velspillet ungdomsfilm. Temaerne og emnerne er relevante for alle, der er eller har været i 20’erne. Kun få gange kan filmen være præget af for meget samtale, som til tider gør den småkedelig, men der går sjældent længe, før man igen bliver hevet ud af sine egne tanker og ind i filmens univers. Historien er beskrevet på en ægte og troværdig måde, og det er for unge mennesker let at identificere sig med problematikkerne i filmen.

Hvis man gerne vil vide, at man ikke er alene i forvirringen over at mærke, at ungdommen ikke varer ved, så skal man skynde sig i biografen. Hvis man er under 15 år, er det desværre ikke tilladt at se den, og hvis man er over 30 år, skal man kun gå i biografen, hvis man er en af dem, der har trukket den vilde ungdom lidt for langt. Det er ikke en film for børn – det er ikke en film for voksne – men det er en rigtig god film for unge mennesker.

i-blodet-bioplakat-jpgI Blodet har premiere i de danske biografer i dag den 15. september.

Originaltitel: I Blodet
Spilletid: 104 minutter