For 15. gang er King Kong tilbage. Denne gang er han dog ikke taget til New York.

Hollywood har genoplivet det virale abe-fænomen med et tilskud af væksthormoner, nyt navn og et sygeligt behov for at beskytte sit land (Skull Island) mod monstre, der bedst kan beskrives som en blanding mellem et øjeløst hønehoved med hvidhajtænder og komodovaran uden ben tilsat et snært af satan.

Som enhver anden amerikansk actionfilm, er den fyldt med alle de velkendte stereotypiske roller. Tom Hiddleston spiller den farlige, mystiske og dødbringende. Samuel L. Jackson er den onde oberst. John Goodman er løgneren, der får alle i fedtefadet. John C. Reilly er den skøre guide og til sidst Brie Larson, den ene af to kvinder til stede i filmen, som foruden ville have gjort Kong til en stor jysk pølsefest. Og statistrollerne består af det altid patriotiske amerikanske militær.

Kong: Skull Island er den 15. film om den store, vrede abe. Dog har plottet i denne film ændret sig en smule. I stedet for at rykke rodet til New York forbliver kampen i denne omgang i Kongs baghave, hvor han har status som Gud og beskytter. Tilsyneladende en kæmpe wingman, der gerne smadrer fuldt bemandede helikoptere, som vi andre kvæster myg – givet at de provokerer. Han er den formodet sidste tilbage af sin beefy art, og er det sidste led mellem djævlens kryb og resten af verden. Den status forhindrer dog ikke den 1.90 meter høje Preston Packard i at erklære hævn over kæmpeaben.

Plottet er hverken sønderrivende følelsesladet eller dybsindigt. Underholdningsværdien findes i de massive kampscener, som vil få alle barnlige sjæle under 70 op ad stolen. De vigtige spørgsmål i livet bliver besvaret, såsom; Hvem ville vinde i en slåskamp imellem Kong og en kæmpe blæksprutte? Eller hvad sker der når man kaster et cigaretskod ind i en gasgejser?

Og så er der er noget ganske smukt ved at se en gigantisk abe skrige som en besat og dernæst tæske kryb med en propel fra et tankskib.

Kong er uden tvivl en grafisk og visuel fornøjelse at se på, og filmen prøver ikke at maskere de specielle effekter med en masse eksplosioner i bedste Michael Bay stil. Filmen forbinder plot og tema ganske hæderligt og fortjener ganske enkelt at blive set.

Den får 4 stjerner for hver aktive hjernecelle, det kræver at se den.

‘Kong: Skull Island’ får premiere i de danske biografer den 9. marts 2017.