Kan Emma Stone og Ryan Gosling leve op til de skyhøje forventninger? Er filmen virkelig så god, som alle siger? Fortjener den at vinde en kæmpe bunke Oscars? Kort sagt: JA, JA, JA!

Intet mindre end 14 Oscar-nomineringer kunne gøre det for den nye musical La La Land, der får premiere i de danske biografer i dag. Og 14 nomineringer er altså ikke helt så lidt. Faktisk er det nøjagtigt lige så mange, som Titanic fik tilbage i 1997, og hvis du på noget tidspunkt har sat dig ned og set det storslåede historiske kærlighedsdrama, så ved du, at der helt bestemt er noget at leve op til. Det store spørgsmål er jo så: Kan det virkelig passe, at La La Land er så fantastisk, som alle kritikerne påstår? Svaret er egentlig ret enkelt. Ja, det kan faktisk godt passe!

Ryan Gosling er en drøm på film

La La Land møder vi Ryan Gosling i rollen som den talentfulde jazzmusiker Sebastian, der i en klassisk dreng-møder-pige-fortælling forelsker sig i den unge og ambitiøse skuespillerinde Mia spillet af Emma Stone. De er begge tvunget til at passe deres kedelige og ligegyldige jobs i Los Angeles for at tjene nok til at jagte deres store ambitioner i drømmenes by. Men Hollywood er ikke kun glitz og glamour. Der er også masser af afvisninger, fyringer og missede muligheder, som vores hovedpersoner dagligt må stå i mod i deres insisterende forsøg på at nå hele vejen til tops.

Sebastian drømmer om at åbne en storslået jazzklub, der ikke går på kompromis med noget som helst, og Mia er den talentfulde skuespiller, der konstant jagter rollen, som vil give hende det helt store gennembrud. Det eneste, de hver især mangler, er en chance. En enkelt mulighed for at bevise, hvad de kan over for de helt rigtige mennesker. Langsomt forelsker de smukke unge mennesker sig, og findes der et bedre sted at gøre det end ved at danse sig gennem himmelrummets stjerner på toppen af Los Angeles?

La La Land er årets kærlighedsfilm

Den smukke, helt enkle og ligefremme kærlighed, der opstår mellem Mia og Sebastian er den slags kærlighed, man selv tør håbe på, og hvis du troede, at Ryan Gosling toppede som et hjerteknusende skår i The Notebook, så tager du grueligt fejl! I La La Land får du ham i alle afskygninger, og hvis du ikke har andre planer med filmen end at sidde og sukke over Gosling, så går du bestemt ikke forgæves!

Men til dem der også orker at sætte sig ind i resten af filmens historie, så belønnes man med en smuk fortælling om, hvad det vil sige at leve med store kunstneriske ambitioner. Ambitioner, der kan have store konsekvenser for både en selv, og den man elsker højest.

Emma Stone og Ryan Gosling er et filmisk vidunderpar (findes der nogen, som Gosling ikke har kemi med?), der måske ikke nødvendigvis kan leve op til Ginger Rogers og Fred Astaire på et teknisk plan, men den magi, der opstår i mødet mellem de to skuespillere, er nok. Vi er solgt! Ryan Gosling og Emma Stone er fantastiske. Hvem der er bedst kan ingen svare på – bortset fra Oscar-akademiet, der på søndag skal uddele prisen for årets bedste kvindelige hovedrolle (Psst… Emma vinder!).

Instruktør Damien Chazelle, der sidste år vandt en Oscar for filmen Whiplash, hylder endnu en gang kunsten, kærligheden og ambitionerne i en film, der bedst kan beskrives som en krydsning mellem Singing’ in the RainFame og de allerbedste Woody Allen-film.

I en storslået musikalsk åbningsscene slås tonen an, og det er umuligt ikke at lade sig overbevise alene på baggrund af filmens fire første minutter om, at noget helt særligt er på færde. Filmen oser af ambition på alle niveauer, og der er kælet for de allermindste detaljer.

Du forlader biografsalen dansende, syngende og grædende

Sang og dans kan måske skræmme nogen væk, men hvis du giver dig selv muligheden for at opleve årets helt store kærlighedsfilm, så lover vi, at du ikke vil fortryde det!

Vi har kun ét råd til dig, der gerne vil se La La Land: Lyt til soundtracket først! Det gør fornøjelsen så meget bedre at kunne nynne med på de fortryllende sange, som der er rigtig mange af i løbet af filmen.

La La Land er klog, smuk, sød, sørgelig og ganske enkelt fantastisk. Det er en helt vidunderlig nyfortolkning af klassisk Hollywood, der på én gang river os med i den simple men overbevisende kærlighedsfortælling og giver os lyst til at synge og danse ned ad gaden, efter man har forladt biografsalen.

La La Land har premiere i de danske biografer den 23. februar 2017.