CPH PIX-anmeldelse: Swiss Army Man
3.5Samlet Score

Castaway møder Weekend at Bernie’s. Daniels duoens film Swiss Army Man er en underholdende og overraskende romantisk overlevelsesfilm.

Swiss Army Man er en underlig blanding af komedie, eventyr og romantik, men den formår at få det til at hænge sammen. Det styrende præmis for filmen er også, hvad der adskiller den fra en typisk amerikansk komedie. Af de to hovedpersoner, der også er de eneste personer filmen følger, er den ene død. Ikke nok med at han er død, han er også et instrument, der tilsyneladende ikke kender til gængse fysiske love og begrænsninger som alt andet i denne verden. Denne døde mand, Manny, er en reel schweizerkniv, deraf navnet på filmen, og redder konstant den fortabte og forvildede Hank, om så det er ved at fragte Hank tværs over havet som en anden jetski, eller som en uudtømmelig vandpost.

På mange punkter er filmen en typisk slapstick-komedie. Den døde Manny prutter, falder og kastes rundt som en anden kludedukke, men alligevel føles mange af situationerne usædvanlige fra andre komediefilm pga. den sære situation og det forhold de to hovedroller befinder sig i.

Er du klar til CPH PIX?

Paul Dano spiller den ene hovedrolle Hank overbevisende og leverer solide lattervækkende øjeblikke såvel som følsomme momenter. Daniel Radcliffe agerer den døde mand Manny og formår ofte med enkelte ansigtsudtryk at levere en bred vifte følelser og humor. Sammen er de et underholdende par, i en film der ikke er bange for at være upassende, men til tider finder menneskekærlighed og goodwill i upassende emner.

swiss_army_man

I løbet af spillefilmens 97 minutter tages der flere uventede drejninger, som holder filmen fra at træde rundt i det samme. Manny får desuden en større og dybere rolle end man kunne forestille sig, en død mand ville. Alligevel bliver filmen aldrig helt fantastisk, og vil ikke blive en af de film vi nødvendigvis husker 2016 for. Der hvor filmen rigtigt skinner, er når der skrues op for a capella-soundtracket, og de to mænd bevæger sig gennem vildnisset. Et sjovt element er at den underliggende musik ofte udvikles og tager til fra hovedrollernes egen nynnen.

Anmeldelse: Snowden

Selvom filmen er ganske underholdende vil den ikke være for alle. Seeren skal være med på præmissen, og sætte al fornuft på pause. Kan man det, vil man finde en film, der forsøger at fortælle mere end man umiddelbart skulle tro. Og dog bliver filmen aldrig helt så dybsindig som det føles at skaberne ville have den til, og man vil ikke gå fra biografen med en følelse af, at man har fået udvidet sit syn på livet eller venskab eller kærlighed.

Se traileren til Swiss Army Man her: