Baby Driver: Biljagt, babes og brilliant soundtrack

Bilfilm associeres bedst med store prangende biler, urealistiske overlevelser, storbarmede babes og massere af ild. En stereotypi som er gået hen og blevet en klassiker for mange af filmverdenens actionelskere. Edgar Wrights Baby Driver lever 100 procent op til bilfilmenes energiske temperament, samtidigt med at den fuldstændig udfordre og nytænker dem med en nærmest musicalagtig stil, hvor musik og kreativitet er de bærende elementer i hele filmen.

Less is more

Filmens hovedperson Baby, som spilles af den unge, spirende skuespiller Ansel Elgort (The Fault in Our Stars), er en ung flugtbilist der modsat andre unge i hans alder, arbejder med at kører kriminelle røvere i sikkerhed efter diverse bankkups. Med et ret i hænderne, en speeder under foden og musik i ørene til at dulme hans kroniske tinnitus, kan selv ikke hele Atlantas politistyrke fange ham. Han repræsentere på mange måder den nutidige sorgløse ungdom og hvordan talent ikke længere behøver hverken fysiske eller legale grænser – blot evnerne er der. Filmens åbningsscene – ’Kaffescenen’, hvor Baby henter kaffe til skurkene og hans boss, Doc (Kevin Spacey) inden et potentielt kup – er brillant og sætter stemningen for resten af filmen. Med en skarp klipning, eminente lydeffekter og nogle nærmest karikerede sceniske omgivelser der skaber associationer til Justin Hurwitz Lala Land, forføres man ind i den musikalske verden af Baby. Netop soundtracket – hvor sange som Lionel Richie’s ”Easy”, Simon and Garfunkels ”Baby driver” og Queens ”Brighton Rock” står på spillelisten – er med til at understøtte plottet gennem hele filmen og til at styre fuldstændig uden om forudsigeligheden. Synkron lyden (når seer og personerne i filmen kan høre det samme) som især kommer til udtryk når baby tager ørepropperne ud og seeren virkelig får at føle oplevelsen af tinnitus, er endnu en nyskabende effekt der er med til at bryde med lærredets fysiske rammer, og skabe en personlig forbindelse til Baby som gør filmen medrivende og anderledes.

Til trods for at Baby også er kriminel, gør hans ydmyge og samvittighedsfulde adfærd at man glemmer hans ulovlige færden og dermed adskiller ham fra filmens ellers skøre sociopater og psykopater. Det er særligt det omsorgsfulde og beundringsværdige forhold til bedstefaderen der er med til at definere hans godhjertede karakter, men ikke mindst også det uskyldige kærlighedsforhold der blomstrer mellem Baby og servitricen Debora (Lily James). Denne bløde kærlighed skaber en god kontrast til det The Fast and The Furious – prægede tempo, med farlige stunts og nervepirrende gaderæs.

Baby Driver cast

Stærk rolleliste

Selve plottet i filmen er konceptuelt simpelt og plottet er umiddelbar meget tydeligt. Men formentligt har det ikke være Wrights formål at lave et udspekuleret handlingsforløb, det har derimod været, at give bilfilmgenren et nyt, kunstnerisk pust som samtidig giver filmen sin helt egen originalitet. Dog kan plottet synes en kende tynd i sin form. Dette ses f.eks. i kærlighedsforholdet mellem Baby og Debora, som synes at vokse til storforelskelse over blot en nat. Derudover søger Wright de sensationelle øjeblikke lidt for meget til, at det kan virke autentisk. Dette ses eksempelvis i måden hvorpå filmen tilstræber at give alle karaktere en særegen baggrund og personlighed, som ikke kan nås at blive utrykt på en spillefilms længde. Dette får derfor få nogle af karaktererne til at virke mere hule end enkeltstående.

Ikke desto mindre består filmen af en imponerende rolleliste med bl.a. Mad Men stjernen Jon Hamm, den Oskar-belønnede skuespiller Jamie Foxx og vores allesammens elskede tv-præsident Frank Underwood aka Kevin Spacey. Med et stærkt præstationsrepertoire bag sig, er filmens skuespillere særdeles med til at løfte filmen til et helt særligt niveau af dygtighed og fuldstændig gennemført indlevelse. Kriminalbosser deler sjældent sol og vind lige, og Kevin Spacey’s diabolske præsident-adfærd kommer især også til syne i Baby Driver.

Ej at forglemme spilles hovedpersonen Baby af Ansel Elgort – skuespiller, dj og ikke mindst sanger. Filmen har derfor været en god platform for ham at kunne praktisere sine musiske talenter, som man bl.a. ser i filmens start hvor han komponere sangen ”Was he slow” – et remix af bossen Docs stemme, sammensat af andre instrumentale lydeffekter. Disse selvkomponerede sange som er et kendetegn for Baby tilføjer også filmen en stor portion humor og charme. Baby bliver filmens anti-hero, som med hans ekstreme dygtighed, total selvkontrol og bløde sind kan få én til helt at fortrænge at han ligeså, er en farlig lovovertræder. Men kærlighed gør som sagt blind og en lille forelskelse kan man næsten ikke komme udenom – hvis ikke i Baby, så i filmen.

Alt i alt er Baby Driver en film med bogstaveligt talt fuld fart på, et twist af musical og 112 minutter med gennemført visuelle effekter. Med sit minimalistiske, enkelte sprog bliver en simpel historie fortalt gennem sexede rytmer, et stærkt persongalleri og glimrende klipning. Så hvis ikke du har set den, så skynd dig at købe dig en billet – og huske at spænde sikkerhedsselen, for du er in for a ride!

Se traileren til Baby Driver nedenfor:

Originaltitel: Baby Driver
Instruktør: Edgar Wright