CPH PIX-anmeldelse: A Quiet Passion
5.0Bedømmelse

Terence Davies besøgte CPH PIX, hvor han både gav en master class i Cinemateket samt introducerede sin nyeste film A Quiet Passion om den amerikanske poet  Emily Dickinson.

Måske er jeg i for godt humør, mens jeg sidder og skriver den her anmeldelse, men helt ærligt.. Der er sgu ikke mange ting, der hamler op med Terence Davies. A Quiet Passion er det seneste projekt fra den britiske filminstruktør og handler om den amerikanske forfatter Emily Dickinson. Vi følger hende fra sin skoletid og frem til livets sidste dage. Det er en rørende og helt igennem fantastisk fortælling om det stille og ganske forsigtige liv, en af tidens største amerikanske poeter levede.

Cynthia Nixon, som de fleste utvivlsomt bedst kender fra HBO-serien Sex and the City, spiller den amerikanske forfatter, og hvis nogen var i tvivl før, så er det én gang for alle blevet slået fast, at hun er en helt igennem eminent skuespiller, der bærer den skrøbelige rolle med en utrolig sikkerhed. Dickinson bliver menneskeliggjort, og det kan måske mishage hendes største fans, men for seeren af A Quiet Passion resulterer det i et troværdigt portræt, der synes, hverken at hælde til den ene eller den anden side, men i stedet “nøjes” med at fejre kreativiteten – hvor hårdt det end måtte være.

Ligesom med Sunset Song, er også denne film konstrueret med en gennemtænkt forkærlighed for litteraturen, og det resulterer i, at selv de mindst betydningsfulde replikker ender med at stå sikre som små vers i et to timers langt digt – på film. Graver man tilbage i Davies‘ filmografi, er man ikke i tvivl om, at han er en instruktør, der laver film på en helt særlig måde, hvor tingene ikke går for hurtigt, og hvor man som seer skal være i stand til at læne sig helt tilbage, og lade det hele ske. Selv hvis man ikke er en flittig læser af Dickinson, vil filmens poesi ikke gå tabt, og det er også en af grundene til, at A Quiet Passion favner lidt bredere, end man umiddelbart skulle tro.

Filmen er fyldt med guldæg i form af replikker, der efterlader publikum højt klukkende til udsagn som: “America’s the only country in the world that looks upon death as some kind of personal failure.” Replikkerne er af så stor en underholdningsværdi at selv filmgængere, der  ikke umiddelbart ville søge denne type film, nok vil have svært ved at benægte kvaliteten.

Stærk oplevelse, stærk film.

Se traileren til ‘A Quiet Passion’ nedenfor: