Den unge Charlie Siem har det hele. Penge, talent og et godt udseende. Hvad mere kan man bede om?

Man tror nærmest, at det er løgn, da man først ser den 28-årige Charlie Siem på lærredet. Et mere velskabt stykke menneske skal man godt nok lede længe efter. Hvor urimeligt er det så lige, at han oven i købet også er en fuldstændigt gennemført talentfuld violinist?

Umiddelbart er Charlie Siem den perfekte mand. Med succes nok til at rejse kloden rundt, købe orange porscher (på trods af at være farveblind), være fotomodel for Hugo Boss – og fik jeg sagt, han ser godt ud? Men under overfladen på det umiddelbart perfekte liv, lurer der et menneske, der kæmper med sit forhold til den musikalske kunst og sit unægtelige potentiale.

Den danske instruktør Eva Mulvad har fulgt den unge førsteviolinist fra det behagelige liv i det varme Monaco til en tur til Skandinavian, og som tilskuer bag kulissen står det tydeligt, at alting ikke er helt så perfekt, som man måske skulle tro. Charlie svømmer hverken i kærester, venner eller nære relationer. Noget han – ifølge ham selv – har været nødsaget til aktivt at fravælge som resultat af sine ambitiøse karrieremål. Sympatisk kan man ikke ligefrem kalde ham, men filmen formår alligevel at trække hans nuancer frem, så man som publikum alligevel til dels kan forstå ham.

Filmen er utrolig godt eksekveret i forhold til, hvordan man har valgt at portrættere Charlie. På den ene side er han ualmindeligt fascinerende, og på den anden side kæmper han med eksistentielle tanker, der er helt almindelige og genkendelige. Filmen kunne lynhurtigt have handlet om alle Charlies ikke-eksisterende problemer ved at være besiddelse af det, man i pr-branchen kalder et kommercielt ansigt, men Eva Mulvad er skarp, når det kommer til sit emne. Når det gælder portrættering af rigdom, skønhed og prestige, formår hun i den grad at skære til, så det hele virker meningsfyldt og stærkt.

A Modern Man er en smuk og indsigtsfuld film om et menneske, der er de fleste andre komplet overlegen. Alligevel er der skår i glasset, og resultatet er, at virkeligheden og de menneskelige problematikker hos omdrejningspunktet langsomt siver ud. Meget smukt!

A Modern Man kan opleves til DOXBIO onsdag den 4. oktober i de danske biografer.

Se traileren til ‘A Modern Man’ nedenfor:

Anmeldelse: 'A Modern Man' er smuk og indsigtsfuld