En kærlighedsfilm for generationen, der ikke har set The Notebook.

Den 26-årige Louisa Clark (Emilia Clarke) bor i en lille by i England sammen med sine forældre og to søskende. Familien kæmper for at få tingene til at hænge økonomisk sammen, men da Clark får et job hos den velhavende unge bankmand, Will Traynor, ændrer hendes liv sig pludseligt. Will har mistet førligheden efter en tragisk ulykke og er derfor tvunget til at sidde i en rullestol og et liv med konstante smerter. Louisa får til at ansvar at passe og pleje den unge mand. Sammen kaster de sig ud i en række eventyrlige begivenheder, hvor både Lou og Will oplever mere end de havde drømt om.

Den boblende kærlighedsfilm lyder jo umiddelbart lovende, hvis man er begejstret for genren, og Game of Thrones-skuespillerinden Emilia Clarke har utvivlsomt trukket adskillige filmglade fans i biografen kun for at kunne konstatere, at hun muligvis ikke ejer dråben af talent. Hendes præstation i filmen er nemlig så dårlig, at filmen ville have haft et bedre udfald, hvis man havde castet en med evnerne til at udtrykke følelser på anden vis end ved at bevæge sine enorme øjenbryn.

ME BEFORE YOU

Filmen er et tragisk forsøg på at genskabe kemien og kærlighedshistorien, som seere af The Notebook stadigvæk lever højt på. Den hjerteskærende fortælling om parret der ikke kan få hinanden men går igennem ild og vand for at prøve alligevel. Det kan vi jo godt lide – når det virker, vel at mærke! For i Me Before You falder det hele fuldstændigt til jorden ved først og fremmest at tildele Mother of Dragons en rolle, som hun på ingen måde formår at bære. Egentlig ikke fordi rollen som sådan er voldsomt krævende, men simpelthen fordi Clarkes fjollede og boblede portræt løber ind i voldsomme problemer, når karakteren skal tages alvorligt. Hendes medspiller, Sam Clafin, klarer sig derimod ganske glimrende og leverer en ret så gennemsnitlig fortolkning af den sarkastiske, mørke og skadede fyr, som alle piger så gerne vil rette op på og nå ind til.

Og i den sammenhæng kan man passende lige belyse spørgsmålet om, hvorfor det absolut altid er en del af den perverse kærlighedsfantasi, at kvinden skal møde en mand, som har magt og status, og som kan (og absolut gerne vil) give hende et bedre liv ved at hælde en enorm sum af guld og grønne skove ind på hendes bankkonto? Og hvor mange gange skal vi have scenen med om den unge pige, der hører klassisk musik første gang og efterfølgende er fuldstændig mind blown? Gab!

ME BEFORE YOU

Når man så har slået sig til tåls med en relativt uudholdelig hovedperson, så har man jo heldigvis et godt manuskript og et godt underliggende tema, som man kan støtte sig til og sætte pris på. Nå, nej… Historien om den flotte, urimeligt rige, intelligente fyr, der ikke kan holde ud at sidde i rullestol, fordi han ikke længere kan tage på skiferie i Alperne og derfor gerne vil tage livet af sig selv, er noget af et usympatisk portræt af en invalid. Det kunne være ganske spændende at høre, hvad Dansk Handicapforbund fx havde at sige til filmens endelige konklusion, som vi selvfølgelig ikke afslører her.

Så hvis du ikke har set The NotebookDear John eller de andre (enorme mængder) filmatiserede YA-romaner og ikke stiller de store krav til hverken skuespillet eller budskabet, så vil du nok nyde Me Before You. Har du let til tårer, vil du da helt sikkert også blive rammet af flere af scenerne – altså lige indtil man ser Emilia Clarkes cry face.

68b6839eb0d047291fa05ca738defd2eOriginaltitel: Me Before You
Spilletid: 110 minutter
Instruktør: Thea Sharrock