Koncertanmeldelse: Suspekt på Grøn Koncert er som en vanvittig bytur

Suspekt indtog i går Grøn Koncert i Valby for fjerde gang på Nova Scenen, og havde varmen ikke gjort det for dig, så sørgede Suspekt da for, at det blev lummert.

Trioen var klar med det faste inventar af beskidte, tabubelagte sange og skæve indslag på scenen. Stemningen blev hurtigt sat efter to sange, hvor Kinky fætters første vers blev sat i gang, og folk begyndte at råbe “hvem har kneppet til den her sang?” Før du nåede at undre dig over den tidlige korte Kinky fætter, var Ori-E klar med sin vanvittige Singlepik, og festen kørte atter videre.

Suspekts koncerter er på mange måder som en vanvittig bytur. Det ene øjeblik drikker du øl og fester – det næste øjeblik får din fulde ven en tatovering. I går var det “langemands” tur til at få en tatovering på låret under sangen Hæld op.

Lidt senere fik vi så til alles begejstring den fulde version af Kinky fætter, men drengene fra Albertslund er bestemt andet end pik og patter. Det mente Tuborgfonden også, eftersom forsangeren Niels Brandt fra Minds of 99 kom på scenen for at udbringe årets Respektpris til Suspekt for deres støtte til foreningen for muskelsvind og deres frivillige arbejde på Grøn Koncert. Disse indslag bekræfter den autentiske vestegnsfølelse ved præstationerne af sange som Helt Alene, Danmark og selvfølgelig nummeret Proletar (Hvor jeg står), som koncerten blev rundet af med.

Alvvays: Et band, du skal holde øje med

Suspekt forsøger ikke at imponere smagsdommere eller være højkulturelle, men folkelige og festlige. En stemning, de formår at ramme spot on på den varme dag omringet af Turborgøl. Bedst finder man beskrivelsen i deres egen lyrik:

“Det er ikke højtragende poesi, men vi propper sjæl og nosser i” – og det gør de sgu.