Sidste gang Britney Spears udgav et album fik Will.I.Am godt og grundigt spoleret en potentielt stærk popplade, der simpelthen druknede i EDM og salgstaler om “det mest personlige album til dato”. Med Glory får fans, hvad de er blevet lovet – og mere til.

Når Britney Spears udgiver et nyt album, er det efterhånden svært at vide, hvad man skal forvente. De fleste popfans kan ikke benægte, hvor godt et album Blackout var, men siden da har det utvivlsomt svinget lidt. Circus var et relativt stærkt men utvivlsomt også rodet comeback, Femme Fatale forsøgte sig med alt fra dubstep til panfløjter og Britney Jean.. Ja, hvad med Britney Jean? En katastrofe uden lige. Så når nu Britney vender tilbage med et album, hun har valgt at kalde Glory, så kan man ikke lade være med at forvente noget stort – og heldigvis leverer pladen det, den skal. Praise Godney!

Albummets første nummer, Invitation, er intet mindre end pisse lækkert. Med et FKA Twigs-inspireret beat sættes pladens tone, hvor blød pop, en kontrolleret vokal og sangtekster af den bedre slags (indenfor Britney-universet) spiller perfekt sammen.

Singlen Make Me… (feat. G-Eazy) blæser ingen omkuld, men som helhed giver det mening, at nummeret er med på pladen. Det er en god og sikker første single fra et album, der ikke er fyldt med potentielle club bangers. Nummeret efterfølges af et andet nummer, som fans allerede har fået lov til at lytte til. Private Show er Baby One More Times udgave af Soda Pop aka den utvivlsomt værste sang på albummet. Sangen er i sig selv ikke nødvendigvis så slem, som vi her får den til at lyde, men Britneys vokaler presses ud i noget, de tydeligvis ikke er vant til, og det bliver i stedet til hendes egen udgave af smølfine.

Men herfra tager det altså også fart. Man On the Moon er et skønt popnummer, som passer Britneys stemme utrolig fint. Teksterne er overraskende velfungerende, og som helhed er det bare skøn pop. Det vælter dig ikke af stolen, det får dig ikke nødvendigvis op ad stolen heller, men det behøver ikke være så skidt endda. Det er faktisk ganske rart med noget musik fra Britney, der ikke prøver alt for meget med “Uhs” og “Ohs” og “Babys”.

Glory byder på Britney-pop, som du kender det fra Blackout-dagene. Hvis Ooh Ooh Baby og Break the Ice fik et barn, så ville det være Clumsy. Nummeret har utvivlsomt singlepotentiale med en Britney, der leverer vokalen, så man virkelig fornemmer, at hun har haft sjov med at indspille nummeret. Med “Hey, clumsy / Bangin’ all over this bedroom / C-clumsy / C-clumsy” er der på ingen måde tale om Bob Dylan-tekster, men det var der vel heller ingen, der havde regnet med, vel? Generelt lukkes der ikke op for et personligt univers på denne plade, men eftersom Britney sjældent åbner op for det personlige i hendes musik, er det ikke overraskende, at vi må nøjes med stønnende tekster om sex, dans og fest.

Andre numre som Just Like Me, Slumber Party og Just Luv Me udspringer af Femme Fatale-albummets følsomme side, men denne gang virker det heldigvis. Der eksperimenteres med en poplyd, man har hørt fra andre kunstnere, og på den måde er det som sådan ikke nyt, men for Britney er det noget andet. Hun har her fundet en lyd, der gør hende enormt stærk, fordi hun trækker sig selv ud af den twerkende popkonkurrence, hun er i med RihannaKaty Perry og Beyoncé.

Og så lad os lige få talt om albummets sidste nummer, Coupure Électrique. Hvem vidste, at Brit Brit havde French-skills? Nummeret er albummets korteste – kun 2:21 – og vidunderligt mystisk og anderledes. Og utvivlsomt en ode til Blackout-albummet fra 2007. Virkelig.. Slå det op.

Kort sagt: Hvis du er Britney-fan, er der intet ved dette album, der vil skuffe dig. Godspeed into the mainstream.

Bedste numre: Invitation, Man on the Moon, Slumber Party, Change Your Mind (No Seas Cortes)

Co8s