ANMELDELSE: The xx ‘I see you’

Det er nu 4,5 år siden at the xx’s forrige album Coexist kom på markedet, og selvom alle troede,  indiebandets sidste sange var sunget, og at bandets tre medlemmer gik hver til sit, annoncerede de i efteråret 2016, at de arbejdede på et tredje album. Allerede nu er albummet klar til de ivrige fans, men er bandets reunion en god idé eller ej?

Det britiske indieband The xx kom ud med deres debutalbum xx tilbage i 2009, og de blev hurtigt meget populære for deres melankolske pop-musik, der kunne få selv de stærkeste til at fælde en lille tåre. Deres alternative blanding af Jamie (xx) Smith’s kreative og varierende keyboardspil og vokalerne Oliver Sim’ og Romy Madley Croft’s bløde stemmer til de let sørgelige sangtekster, fik mange til at genspille debutalbummet, der fik den engelske musikpris Mercury Prize i 2010. I 2012 kom bandet ud med det andet album Coexist, hvis sange Angels, Chained og Sunset alle tre har ottecifret afspilninger på Spotify.

En anden retning

Bandets andet album levede op til den sørgmodige og intime stemning, xx lagde ud med i 2009, men det er hurtigt at bemærke, allerede ved det nye albums første single On Hold, som kom ud i November måned, at de har valgt at gå en lidt andet retning med det længeventede album.

Albummet, som kom ud fredag den 13. januar, lægger ud med sangen Dangerous, der kommer med et beat, som er alt andet end sørgmodigt og intimt. Faktisk er beatet friskt og muntert, selvom tekstens umiddelbare tema, går i en lidt anden retning med startssætningen: “They say we’re in danger”. Sangen er efterfulgt af den lidt mindre feel-good, men også friske Say something loving, der kom ud nogen dage før albummets release. Sangen har ligesom den første sang et lidt mere optimistisk beat, der får lytteren i godt humør.

Men albummet er langt fra kun muntert. Det varierer nemlig meget og både sangene: Lips, A Violent Noice og Brave for you ligger tæt op ad bandets tidligere albums tone og stil. Faktisk minder sangen A Violent Noice så meget om bandets andet album, at den let kunne være derfra.

Alt i alt leger The xx mere med det tredje og nye album I see you. De leger med tonerne og vigtigst af alt stemningen, og selvom det ved første håndsindtryk kan virke som om, de fuldstændig skifter retning, har vi stadig en kæmpe forkærlighed for blandingen af unikke beats og underskønne vokaler. Der kan klart ikke sættes den samme boks over sangene i det nye album, som man kunne med de forrige, men hvis man tager sig tid til at sætte pris på de mange forskellige input, kunstnerne leger med, vil man virkelig sætte pris på denne lille nye perle.

Hvad kan vi glæde os til?

Nu hvor ventetiden er ovre, er spørgsmålet så bare, hvad bandets næste move er? Vi ved, at Danmark er så heldige at få lov at se bandet live i Forum den 10/2 på deres I See You Tour, og vi ved, at bandet stadig skylder os en musikvideo eller to. Hvis vi er heldige, kan det endda være, musikvideoerne lever op til albummets første single ‘On Hold‘s  meget oldschool og “highschooly” video, der kom ud for cirka en måned siden. Endnu en lille perle, der helt sikkert har glædet mange ivrige the xx-fans. Og så må vi håbe, der ikke går 4,5 år til det næste album kommer ud. Please!

Trackliste
  1. Dangerous
  2. Say Something Loving