De sociale medier har langt større indflydelse på film- og tv-industrien, end vi egentlig er klar over. Det siger Game of Thrones-stjernen Sophie Turner i nyt interview med magasinet Porter.

Det er sikkert at sige, at Game of Thrones har haft en stor indflydelse for seriens medvirkende. Især for de skuespillere der har haft fornøjelsen af at spille en hovedrolle i adapteringen af George R. R. Martins magnum opus. For den nu 21-årige stjerne Sophie Turner, der har spillet rollen som Sansa Stark i mere end seks år, er en af dem, der opnået seriøs stjernestatus i forlængelse af sin rolle. Ikke nok med at hun er blevet rost af kritikerne for sin nuancerede fremstilling af Sansa, så har hun også scoret intet mindre end 5,4 millioner følgere på Instagram og 1,35 følgere på Twitter. Noget der ifølge skuespilleren selv har sikret hende flere filmroller.

I et nyt interview med Porter magazine deler Turner historien om, hvordan hun sikrede sig en rolle i en stor film takket være hendes antal af følgere på de sociale medier.

“Meget af det, jeg har opnået, handler om timing og held, men det handler også, og jeg hader at indrømme det, om et stort antal følgere på de sociale medier. Jeg var til audition på et projekt, og det var mellem mig og en anden pige, som er en langt bedre skuespiller, end jeg er, langt bedre, men jeg havde følgerne, så jeg fik rollen. Det er ikke rigtigt, men det er en del af filmindustrien nu.”

Selvom Turner ikke afslørede, hvilken film hun var til audition på, så kan man jo bare begynde at gætte sig frem til det, eftersom hendes filmografi indtil videre ikke er overvældende lang.

Et opslag delt af Sophie Turner (@sophiet) den

En katastrofe for filmindustrien

Game of Thrones-stjernen er langt fra den eneste skuespiller, der for nyligt har udtalt sig om vigtigheden af sociale medier og betydningen, det kan have på karrieren. Elizabeth Olsen, der blandt andet har spillet Scarlet Witch i Avengers: Age of Ultron har udtalt, at hun udelukkende er kommet på Instagram, fordi det er et medie, der gør det muligt for hende at tjene penge i forbindelse med forskellige former for produktreklame.

“Jeg besluttede mig for at blive medlem, fordi jeg indså, at jeg bare tog noget væk fra mig selv,” sagde hun i et interview med L.A. Times.

Også skuespilleren Gemma Arteton (The Girl With All the Gifts) har i et interview med The Observer, fortalt om, hvad der kræves af skuespillerne, når det kommer til at de sociale medier.

“Jeg har en ven, som er blevet fortalt, at hun skal poste flere ‘dagens outfit’ og almindelige billede af hendes mad, fordi meget af filmens casting sker på de sociale medier. Pengefolkene vil sige: ‘Altså, de har 3 millioner følgere, og den skuespiller har kun 1000, så…'”

Veteranskuespilleren Emma Thompson er også en af dem, der er opmærksomme på den nye udvikling i Hollywood. Hun er dog på ingen måde lige så begejstret, som Elizabeth Olsen. Hun kalder i stedet hele udviklingen for en katastrofe. Det skriver The Telegraph.

“Vi caster skuespillere, der har et stort antal følgere, så studierne kan bruge deres følgere til at sælge deres film. Skuespillerne bliver en del af en slags forretningsmetode med deres sociale medie-profiler, og jeg synes, det er en katastrofe.”

Men hvorfor er de sociale medier så vigtige?

Sociale medie-platforme som Facebook, Twitter og Instagram har gjort det langt nemmere for fans at komme i kontakt med deres idoler. Platformene gør det desuden også lettere for fans at fortæller filmstudierne lige præcis hvem, de godt kunne tænke sig i de konkrete filmroller. En af de seneste eksempler på det er, da Twitter-brugere hjalp Blake Cooper med at få en audition til filmen The Maze Runner.

Fans påvirkning på film har blandt andet også betydet, at Deadpool blev lavet. Projektet var oprindeligt lagt på hylden af produktionsselskabet, men da fans så dele af det lækkede filmmateriale, sørgede de i den grad for at gøre bagmændende opmærksomme på, at filmen da selvfølgelig skulle produceres.

Det dog bestemt ikke alle nyudklækkede stjerner, der er at finde på de sociale medier. Skuespilleren Alicia Vikander har hverken Instagram, Twitter eller Facebook. Noget der måske har været med til at give en den stjernestatus, hun har opnået siden gennembrudsåret i 2015.

Sophie Turner er aktuel i Game of Thrones, der kan ses hver mandag på HBO Nordic.