24: Legacy er det nyeste skud på 24-timer-stammen. Denne gang er det dog ikke actionmanden Jack Bauer, der må dele øretæver ud, men derimod den tidligere jægersoldat Eric Carter.

24 timer, der startede i 2001 og løb indtil 2010, med en efterfølgende sæson i 2014, er lidt af et velkendt maskineri. Kiefer Sutherland, der spillede den dramatiske specialagent Jack Bauer, definerede, hvordan vi forstår fænomenet 24 timer. Jack Bauer var omdrejningspunktet og på mange punkter det, der gjorde den oprindelige serie så betagende. Spørgsmålet er derfor om den nye 24: Legacy kan gøre kunsten efter med en helt ny hovedrolle.

Alt er næsten ved det gamle

Corey Hawkins, der spiller den unge soldat Eric Carter, gør et udmærket stykke arbejde. Han har selvfølgelig ikke helt samme status som Kiefer Sutherlands Jack Bauer, men han er troværdig og føles ikke malplaceret. Hvor Jack Bauer havde sit trofaste sidekick Chloe O’Brian til hjælp på antiterrorenheden CTU, har Eric Carter Rebecca Ingram, spillet Miranda Otto, bedst kendt som Eowyn i Ringenes Herre. Alle de kendte varemærker, der fulgte den gamle serie, er også med i den nye; digitaluret, der er blevet så kendetegnende for serien, tikker med bastunge slag, og seriens fortælling klippes til tider op i små vinduer, der følger forskellige karakterer. Stemningsmæssigt er man ikke i tvivl om, at man ser 24.

Der er fuld fart på fra første øjeblik. Jægersoldaten Eric Carter er vendt hjem til USA efter succesfuldt at have elimineret terroristlederen Sheik Ibrahim Bin-Khalid. Alt er dog ikke fryd og gammen. Flere af hans tidligere soldaterkammerater er blevet henrettet af hævntørstige snigmordere, og nu vil de også have ram på ham. Eric tager derfor kontakt til CTU for at redde sit liv og samtidig stoppe en række storstilede terrorangreb på amerikansk grund. Scenariet er velkendt; Den kyndige actionhelt må stoppe en terrororganisation, der truer USA, alt imens hans familie, højstående politikere og CTU involveres i et net af løgne og konspirationer.

Ikke nok timer i døgnet

24 timer har aldrig føltes hyperrealistisk, og den nye serie lider på samme vis, som den originale gjorde, af formatets mest definerende fidus; Alt foregår indenfor 24 timer. Det er en sjov idé, men logistisk set bliver man nødt til at tage nogle friheder. Handlingen skal eksempelvis foregå indenfor et begrænset areal. Vi har ikke lyst til at se hovedrollen bruge to hele afsnit på at køre fra det ene sted til det andet. Vi er vant til, at der i serier skal ske noget hele tiden, men hvor traditionelle serier har mulighed for at bruge filmmagi og klippe det mindre interessante ud, skal det i 24 timer og i 24: Legacy forestille, at man følger karaktererne én-til-én. På to afsnit, og dermed to timer, når Eric Carter bl.a. at blive overfaldet og bekæmpe et hold terrorister, aflevere sin kone hos sin bror, mødes med en tidligere soldaterkammerat, finde en hemmelig usb-nøgle, skyde et andet hold terrorister og foregive at blive arresteret af politiet, så han kan komme ind i deres lager af konfiskerede sager. Under alt dette formår han også at stable et samarbejde på benene med CTU og køre rundt i Washington D.C. Så kort sagt; Han har ret travlt.

Kan man se bort fra den til tider optimistiske og urealistiske tilgang til, hvor lang tid noget tager, vil man finde en solid actionserie. Serien gør intet for at forny, hvad vi handlingsmæssigt kender fra 24 timer. Der er stadig terrorister, det er stadig CTU, og det er stadig senatet og det hvide hus, der er i fare. Det vil tage tid for Eric Carter at blive et ligeså stort navn som Jack Bauer, og måske bliver det det aldrig, men skuespiller Corey Hawkins gør et hæderligt forsøg.

24: Legacy har premiere på Viaplay den 7. februar 2017.

Se traileren til serien nedenfor:

Originaltitel: 24: Legacy