Viaplay er tilbage med endnu en original serie. Denne gang i form af en ambitiøs thrillerserie, der faktisk ikke er helt dårlig.

De fleste af os har stadigvæk mareridt og ar på sjælen over overhovedet at have set et eneste afsnit af 2900 Happiness, der fik lov til at køre 3 (!) sæsoner på TV3, før man endelig besluttede, at vanviddet havde stået på længe nok. Oven i det er der også fjerne minder om serier som Hvide Løgne og Maj & Charlie. Det er begrænset, hvor meget tiltro man kan have til en kanal, der – helt uden at erklære sig selv vanvittig i forløbet – med god samvittighed og i ramme alvor vælger at kalde en krimiserie for Lulu & Leon. Men; Det er alt sammen fortid, og vi lever i sandhed i tv-seriens æra. En æra som TV3 og Viaplay da naturligvis også have skal (og bør!) tage del i. Med nye muligheder i streamingtjenester, har Viaplay for alvor fået gang i seriemaskinen, da de tidligere i år lancerede deres første originalt producerede Swedish Dicks, der snarligt efterfølges af Veni Vidi Vici (serien får premiere i foråret 2017).

Allerede med dette line-up må man erklære sig ganske tilfreds med, at DR og TV2 ikke er de eneste, der leverer nye serier. Og eftersom Danmarks Radio er fuldstændig ude af stand til at give slip eller sige nej til noget af det gejl, som  Adam Price spytter ud, så er det efterhånden kun Viaplay (helt ærligt, hvornår har TV2 leveret noget fedt nogensinde?), der er håb for, hvis man ønsker sig god underholdning, uden at der nødvendigvis er tænkt en public service-ramme ind i hele maskineriet.

I den nye serie Forbandet møder vi en gruppe unge mennesker, der sammen rejser til et forladt skisportssted i Norge. Et skisportssted som rigmandssønnen Johan (Filip Berg) har tænkt sig at opkøbe og genåbne, men det kommer ikke til at blive helt uden problemer. Efter ganske kort tid i det kolde nord, begynder en lang række underlige hændelser at splitte de unge i gruppen, der alle viser sig at have vidt forskellige interesser i det forladte hus.

020

En stærk hovedperson, men…

På ganske få afsnit bliver der (mere eller mindre klodset) bygget et stort karaktergalleri op, der for alvor sørger for, at der er baggrundshistorier nok til mindst én sæson mere – hvis det skulle vise sig, at seerne bider sig fast i serien. Man må  da også hurtigt medgive, at flere af seriens skuespillere er særdeles velvalgte til rollerne, og at flere af de svenske skuespillere leverer præstationer, der er danskernes langt overlegne. Og det er faktisk mærkeligt, at det ender med at føles sådan. Seriens hovedperson, den danske Hanne (Sarah-Sofie Boussnina), er nemlig en stærk karakter, der for det første får lov til at bære det meste af seriens fremdrift, og for det andet besidder en række velkonstruerede og dybe psykologiske lag, der burde resultere i, at man som seer straks holder med hende.

Men desværre er det dog noget svært at leve sig hundrede procent ind i en ellers spændende fortælling, når hovedpersonen har nøjagtigt lige så meget karisma som en liter letmælk. Og det gælder både, når der leveres replikker, som blev de læst op af manus for første gang, eller når der skal spilles på nogen form for følelse. Selvom man så overvældende potentiale i Sarah-Sofie Boussnina efter hendes medvirken i DR’s omtalte 1864, går der simpelthen noget helt galt i hendes (eller instruktørens) fortolkning af rollen.

Man lader sig rive med

Forbandet byder på masser af spænding og drama lige fra de allerførste sekunder, og man keder sig bestemt ikke, når det hele først ruller. Der bliver taget en lang række velkendte gyser- og thrillerteknikker i brug, der, hvis vi opremser dem her, vil virke så klichéfyldte, at det næsten virker åndssvagt, men når de sættes ind i handlingens kontekst, giver det god mening, og man lader sig rive med.

En anden detalje er, at man bliver hjulpet lige lovligt meget på vej af seriens underlægningsmusik, hvor en ivrig komponist har ladet sig rive totalt med på konceptet om gys og drama. Igen er der tale om virkemidler, som den gængse tv-seer er godt bekendt med, men hvis man kan se bort fra det, så spiller det jo egentlig meget godt.

Heldigvis kan man på ingen måde sætte fingeren på noget som helst, når det kommer til seriens visuelle æstetik og udtryk. Det hele ser – mildest talt – pisse hamrende lækkert ud, og det er noget, der uundgåeligt trækker serien op på et endnu højere niveau.

Så hvis man i et øjeblik kravler ned fra det bedømmende højsæde, så er Forbandet faktisk en udmærket spændende serie, der på ingen måde er et fortælleteknisk mesterværk med skuespilpræstationer, der fortjener priser, men hvis dette her er stilen, der bliver lagt de kommende år, så kan vi godt begynde at regne med, at Viaplay vil kunne levere tv-serier, der har lige så meget underholdningspotentiale, som mange af de serier, man finder på Netflix.

Se traileren til ‘Forbandet’ nedenfor: