Netflix byder med ‘Insatiable’ på feel-good-serie med mørke undertoner, der fortæller historien om, at vi alle har det hårdt og kæmper med det samme. Men hvis du er smuk og tynd har du i mindste lidt færre problemer.

I Insatiable, den nyeste serie fra Netflix, møder vi den unge Patty Bladell (Debby Ryan), der er blevet mobbet, ignoreret og undervurderet af alle omkring hende, fordi hun var tyk. Men nu er Patty blevet en vaskeægte skønhed og har tabt de overflødige kilo. Hun ser brand godt ud, og målet er nu at få hævn over alle dem, der har været tarvelige mod hende.

Bob Armstrong (Dallas Roberts) er en mere eller mindre dygtig advokat, hvis sande passion er skønhedskonkurrencer. Han ser med det samme Pattys potentiale og tager hende under sine vinger – i første omgang som hans juridiske klient og i anden omgang som deltageren i en skønhedskonkurrence. Men hverken Bob eller hans kone Coralee (Alyssa Milano) har nogen idé om, hvor vred Patty egentlig er, og hvor langt hun er villig til at gå for at få ram på sine fjender.

Insatiable

Skinny is magic

Jeg vejer klart tyve kilo for meget, så jeg burde jo egentlig være en af de der typer, der brænder godt inde med vrede følelser om fat-shaming og slemme, slemme pointer om, at det vigtigste i livet er at blive tynd nok til, at du kan være Drew Barrymore-famous“. Men det rører mig sgu ærlig talt ikke voldsomt meget. Klart: Det er sgu da meget bedre at være tynd. I’ll take it. Men først tager jeg lige en kage mere. Prioriteter, ikk’? Så er der en pointe? Ja, det er der helt bestemt, og den kommer her: Selvfølgelig kan vi fortælle historier om piger eller drenge, der har fået en bedre tilværelse af at ryge en tur på julemærkehjem og smide de der fatty-Patty-kilo, og det er simpelthen bare en unødvendig reaktion på vores krænkelseskultur, at vi skal hidse os op over en serie om en ung pige, der taber en masse kilo og tilsyneladende bliver helt åndssvagt smuk.

Vidste du det? Hos Netflix kan du få lov til at foreslå film og serier

Serien er blevet kritiseret for sin såkaldte fat-shaming, men det er faktisk ikke det, der er pointen med Insatiable (men kunne det ikke have været fantastisk, hvis det var?). Serien tager tykt pis på alt og alle og er en enormt selvbevidst komedie, der gør et ihærdigt forsøg på at gøre op med måden, vi søger bekræftelse i andre. Karaktererne jager på hver deres måde accept og respekt fra deres medmennesker, og det resulterer ikke overraskende i ekstreme handlinger og usunde tankesæt, der skal få os hjemme i sofaen til at revurdere vores eget behov for andres accept.

Men hvis vi alligevel lige skal prøve at ride med på det der PC-præmis for et øjeblik, så kan Netflix prøve at sno sig uden om lige så meget, de har lyst til. Pointen med Insatiable er så absolut også, at du bestemt ikke kan være tyk OG lykkelig. Og slet ikke hvis du går i folkeskole. For at citere den gode Bob Armstrong: “Trust me: Skinny is magic.”

Anmeldelse: I 'Split' giver det overnaturlige mening

Serien er muligvis baseret på skaberens eget liv, og hvor er det da bare herligt, men helt ærligt Netflix, I kunne ikke have fundet en hovedrolleindehaver, der var smukkere, hvis I havde prøvet. Ingen – og jeg gentager: ingen – ser sådan og render rundt med den enorme bunke af lavt selvværd, som vi skal bildes ind, at Patty er i besiddelse af. Så selv om det er absolut herligt at se på (for hold kæft, hvor er hun altså lækker på den der er hun blevet 16-agtige måde), så er det ganske enkelt for utroværdigt. Og det hjælper selvfølgelig heller ikke på noget, at Patty stort set opfører sig som et kolossalt røvhul, og at vi desuden heller ikke får nogen som helst indsigt i søgen efter selvaccept før efter Debby Ryan er kravlet ud af fedmedragten.

Insatiable

Alyssa Milano og Dallas Roberts i ‘Insatiable’ – seriens absolutte højdepunkter. Foto: Netflix

Spild af tid

Debby Ryan, der spiller Patty, har ikke just et imponerende cv bag sig, men til gengæld er hun exceptionelt godt castet til den hysteriske drama-komedie-genre, der meget gerne vil følge i fodsporene på Ugly Betty – både æstetisk og indholdsmæssigt. Serien har et herligt voksen-cast, der gør Insatiable ganske semi-underholdende – også selv om du på ingen måde er målgruppen for serien, hvis du er blevet færdig med 10. klasse.

'Queer Eye' på Netflix er fornyet med en sæson 3

Dialogerne er hurtige, og humoren er en anelse mørkere, end vi er vant til, når produktionen er amerikansk, hvilket i sig selv er ganske forfriskende. Men så er den heller ikke meget længere. Er der nogen spændende historie? Nej. Har serien interessante underliggende pointer? Nej. Er det sjovt? Nej. Er det nyt og anderledes? Nej. Knytter man sig til karakterne? Nej. Er det et æstetisk mesterværk? Nej. Nej, nej, nej. Burde du se serien? NEJ. Der er simpelthen ikke meget at hente i Insatiable, der hverken er rigtig god eller rigtig dårlig, og derfor ganske enkelt spild af tid.

Men hvis du nu er typen, der godt kan lide at have fjernsyn kørende i baggrunden, så er Insatiable helt klart serien, du skal tænde for. Det giver dig også god mulighed for at lave flere ting på én gang, og så skal du bare lige sørge for at rette opmærksomheden mod skærmen, når Dallas Roberts eller Alyssa Milano dukker op, for det er klart her, højdepunkterne opstår. Derudover noget af en meh-oplevelse.

Og afslutningsvis vil jeg gerne lige sparke det her spørgsmål ud i plenum: Er der et hype omkring Drew Barrymore, som jeg er gået glip af? I så fald vil jeg gerne informeres og oplyses. På forhånd tak.

Se traileren til Insatiable nedenfor: