Kan Mikael Wulffs Perfekte steder være serien, der bryder med traditionen om et særdeles ringe serieudvalg til unge? Ja, det kan den. Måske.

Perfekte steder er den nyeste seriesatsning fra TV 2 ZULU. Serien af skabt af komiker Mikael Wulff, der både står for manuskriptskrivningen og for instrueringen. Idéen er simpel: Det er en smuk sommer i København. To modsætninger mødes. En stormende forelskelse indtræffer. Alt kan gå galt.

Gustav Giese og Sara Hjort Ditlevsen spiller seriens to hovedpersoner, Tobias og Rose, der begge er i midten af 20’erne. Tobias er nyuddannet jurist, har fast kæreste, et godt job og en familie med ambitioner og meninger. Rose er single, bor sammen med sin veninde i en (voldsomt lækker) københavnerlejlighed og lever ellers noget af et dagdrømmerliv ved siden af sit job i Magasin.

De to unge mennesker møder for første gang hinanden på en lille gade i det indre København. Tobias er til middag med sin familie, og Rose har travlt med at komme op på job efter en vild nat i byen, og det er ikke altid helt nemt at komme godt i gang med dagen, når man vågner op ved siden af en fyr, man måske egentlig ikke helt havde haft lyst til at se igen.

Magien opstår (næsten) øjeblikkeligt mellem de to unge mennesker, men – for selvfølgelig er der et men – i enhver bog om manuskriptskrivning står der, at man for alt i verden skal undgå klichéer. Publikum har set dem allesammen før, så du scorer absolut ingen point ved at lave en boy meets girl-scene, som det er gjort mange gange før. En af den slags hvor der skal skabes potentiale for en stormende forelskelse ved første møde. Du må  for guds skyld ikke lade pigen bumpe ind i fyren, tabe alle sine papirer og herefter lade fyren hjælpe. Og som de sidder der på hug, kigger de hinanden i øjnene, og kontakten er der med det samme. Snoooooork! Det er set hundrede gange før. Og det bliver ikke nyt af, at hun vælter sin cykel eller blankt afviser ham – lige indtil hun egentlig ikke helt afviser ham alligevel.

Stort set alle seriens medvirkende kæmper med at levere et overbevisende spil, og som seer stiller man spørgsmålstegn ved, om det er manuskriptet, om det er instruktøren, om det er klipningen, eller om det er skuespillerne, den er gal med. Og selvom vi lander tungt flere steder med kikset og klichéfyldt dialog, så har serien en æstetisk kvalitet, der får dig til at glemme alt om, hvorvidt Luise Skov egentlig besidder bare én dråbe talent. Og Ditlevsens fantastiske evne til lynhurtigt at skifte mellem seriøst drama og en naturlig kækhed, er også noget af det, der giver seeren lyst til at investere opmærksomhed i serien. Måske er det ikke lige den sammenligning, Ditlevsen havde håbet på, da hun påbegyndte sine studier på Skuespilleruddannelsen, men hendes portræt af Rose får mig til at tænkte tilbage på en ung Sarah Michelle Gellar i rollen som Buffy, der også besad denne evne, og som til tider bar hele serien kun ved hjælp af denne form for kontrol (og hvis du kender mig, så ved du, hvor stor en ære det er at blive sammenlignet med selveste The Slayer).

Det kan blive nødvendigt for dig at se bort fra eller acceptere, at vores kvindelige hovedperson påduttes skrækkelige 80’er-inspirerede outfits, som hun meget gerne skal spankulere ned ad gaden i til en (æld)gammel Madonna-tune, som de fleste af os var særdeles lykkelige over at have glemt alt om. Og man skal nok også grave lidt efter en stærk kemi mellem de to unge skuespillere, men jeg vælger naivt at tro på, at der er tale om en bevidst tilbageholdenhed fra Giese, hvis karakter er tynget af skyldfølelse og splittelse.

Perfekte steder er det ultimative feel-good-tv, og flere gange rammer den stærke Wulff-sarkasme godt (“Hvorfor har jeg så meget skyr?”) som en fed kommentar på noget større. Mere af det, Mikael! Det er stærkt af kanalen, at der er blevet satset på noget, der bevæger sig længere væk fra Sjit Happens med materiale, der rent faktisk tør at tage sig selv alvorligt, og så er det vidunderligt jordnært, men med et snært af drømmeri, der giver dig lyst til at forsvinde ind i Roses og Tobias’ verden – som slet ikke er langt væk.

Vi anbefaler, at du pakker den indre kritiker væk og lader dig rive med på en stærk kærlighedshistorie, som har manglet på dansk tv i meget lang tid!

Perfekte steder episode 1 kan ses på TV 2 Play nu.

Originaltitel: Perfekte steder