På trods af, at teenage-serien 13 Reasons Why bygger på high-school sterotyper og dramatiseringer og at den måske er forklædt som så mange andre serier i samme stil, rammer serien tabu-belagte emner, der gør indtryk hos selv den stærkeste.

Det er noget smukt, men synderligt tragisk over måden, den Netflix producerede serie Thirteen Reasons Why (Døde piger lyver ikke) er bygget op på. Serien, som er baseret på en roman af Jay Asher fra 2007, følger nemlig en ung pige, vi allerede fra start af ved har dræbt sig selv. På trods af dette, kan vi sammen med seriens hovedperson, den sjove og hjertevarme Clay Jensen (Dylan Minnette), følge med i optakten til denne tragiske begivenhed. Den smukke, men til tider dramatiske Hannah Baker (Katherine Langford), har nemlig efterladt sig 13 bånd, der indeholder hendes egen forklaring på, hvorfor hun ikke kunne mere. De 13 bånd er dedikeret til 13 forskellige personer, der inklusiv Clay, er de 13 grunde til, hendes liv kørte af sporet. Samtidigt med, at vi følger Hannah Bakers rejse mod slutningen, følger vi de 13 personers måde at håndtere tabet – og skyldfølelsen.

Det kan da ske for alle

Som en af seriens hovedkarakterer siger, er det ikke fordi, Hannah har været igennem noget, ingen andre unge piger har været udsat for. Mobning og forråderi sker uanset, hvor du befinder sig i verden, og det er måske netop det, at emnerne er så lette at relatere til, som gør, at man har lyst til at se med. Det er let at finde sig selv rullende med øjnene i serien, når Hannah Bakers voice-over bruger hele 40 minutter på at fortælle, hvordan hun er blevet brændt af af en klassekammerat. Hvordan hun langsomt stopper med at snakke med sin eneste veninde Jessica. Der er skruet gevaldigt op for how could you do that to me, og det kan for mange blive lidt for meget. Men indimellem prom-scenerne og high school stereotyperne er der historier, som virkelig gør indtryk. Hvordan en masse små ting kan hobe sig op og få én til at føle sig helt alene i verden. For det er netop, hvad der sker for Hannah. Én ting bliver til mange, og pludselig er tabet af en veninde eller titlen som best ass ikke mere noget, man kan lægge fra sig.

Nuancerede karakterer

Der er en dybde over seriens karakterer, hvis man virkelig sætter sig ind i dem. For selvom den asiatiske pige selvfølgelig har anstrengende og perfektionistiske forældre og stræber for at være den bedste og den mexicanske gut kører i en rød og hurtig bil, ligger der noget mere bag alle rollerne. Der er på en meget bemærkelsesværdig måde fanget, hvordan man kan kende mange mennesker, men ikke have nogen rigtige venner. Hvordan man som serien hovedperson ikke er en af de populære unger, men alligevel er en, alle virkelig godt kan lide. Serien fanger også, hvordan der kan være flere forskellige måder at være ensom på. Som at være omringet af venner, men alligevel at føle, man er alene.

Det er tydeligt i serien, hvem der er de populære og hvem der er de upopulære. Som i så mange andre amerikanske high-school serier, er de populære drenge atleterne, og de mere upopulære er drenge som Clay Jensen, der ikke forsøger så meget på at gøre sig bemærket. Og det er netop også derfor, man så godt kan lide ham. Fordi han ikke forsøger på at være noget, han ikke er, som så mange af de andre. Der er få karakterer i serien, man faktisk godt kan lide. For hvis der er noget, som kan drive en til vanvid er det, at de karakterer, man tror er good guys, gang på gang viser sig at være bad guys.

En serie, man bare MÅ se færdig

Thirteen Reasons Why er en serie, der på mange måder kan irritere én. Hannah Baker er død, og ligemeget hvad Clay Jensen eller nogen af hans medstuderende gør, kan det ikke blive taget tilbage. Der er ikke på samme måde cliff-hangers, fordi vi ved, hvad historien slutter med. Og alligevel ikke. For mens vi lærer mere og mere om Hannah Bakers liv, begynder vi også at lære mere om de andre karakterer, og vi bliver draget af, hvad der kommer til at ske med dem. Og hvad Hannahs 13 bånd kommer til at betyde. Der er kun udkommet 1 sæson af 13 afsnit på Netflix, og det er slet ikke nok! For på trods af, at serien er en meget kliché fyldt high school teenage-serie, bliver du hurtigt revet med i den og så siger jeg dig – så kan du slet ikke få nok.

Se serien lige nu på Netflix, men start med at se traileren LIGE HER